Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Onregelmatig slaap-waakpatroon

ChronoMed > Voorlichting > Factsheets

Terug naar het overzicht

Wat houdt het in?

Het onregelmatig slaap-waakpatroon is één van de circadiane ritme-slaapstoornissen. Mensen met dergelijke stoornissen hebben slaappatronen die niet overeen komen met de 'normale' slaaptijden in de nacht. Bij mensen met onregelmatig slaap-waakpatroon is het ritme zo gedesorganiseerd dat er geen duidelijk slaap-waakpatroon aanwijsbaar is.

Mensen met het onregelmatig slaap-waakpatroon doen gedurende 24 uur meerdere dutjes. Het slaappatroon lijkt op dat van zuigelingen. Wanneer je alle slaapmomenten bij elkaar optelt, kan de totale slaaptijd wél normaal zijn voor de leeftijd.

Gedurende de dag kan men slaperig overkomen omdat men zoveel dutjes doet. Gedurende de nacht kan het lijken of men last heeft van insomnie omdat men dan veel wakker is. Hun slaap wordt verspreid over het gehele etmaal.


Wie hebben er last van?

Het onregelmatig slaap-waakpatroon is zeldzaam. Het is niet bekend hoeveel mensen er last van hebben. Men neemt aan dat het bij sommige mensen wordt veroorzaakt door een zwak circadiaan ritme.

Dit kan het gevolg zijn van neurologische aandoeningen zoals:

  • Dementie
  • Hersenletsel
  • Verstandelijke beperking

Het kan echter ook voorkomen bij mensen die geen neurologische aandoening hebben. Er zijn omstandigheden die het ontstaan van deze stoornis in de hand kunnen werken. Dagelijks licht en andere activiteiten zijn belangrijk voor het resetten van de interne klok en het in stand houden van een gezond bioritme. Slechte slaapgewoontes kunnen ervoor zorgen dat deze stoornis ontstaat bij mensen met een zwakker circadiaan ritme. Dit geld in het bijzonder voor mensen die niet voldoende blootstelling aan daglicht hebben.


Hoe weet ik dat ik hier last van heb?

  1. Doe je meerdere dutjes in de loop van een etmaal? Is er geen regelmatig patroon in wanneer je slaapt en wanneer je wakker bent?
  2. Is het moeilijk voor je om goed te slapen, of ben je erg slaperig wanneer je wakker bent?
  3. Wanneer je alle slaap in een etmaal bij elkaar optelt, is de totale slaaptijd dan normaal voor je leeftijd?

Wanneer je deze vragen met 'ja' hebt beantwoord, heb je mogelijk last van een onregelmatig slaap-waakpatroon. 


Moet ik hulp zoeken?

Ja. Deze stoornis kan tot problemen leiden op het werk en in het sociale leven. Je slaap loopt niet gelijk met anderen en er zit geen patroon in. Hierdoor is het erg moeilijk om relaties en verplichtingen te onderhouden. Deze stoornis kan ervoor zorgen dat je (veel) thuis komt te zitten, wat het probleem weer kan verergeren. Sommige mensen proberen zelf met gedrag of middelen het probleem te herstellen. Dit maakt het probleem vaak alleen maar groter en kan tot bijkomende problemen leiden. Hulp van een slaapspecialist is dan ook van belang!


Hoe wordt het behandeld?

De behandeling van onregelmatig slaap-waakpatroon is erop gericht meer stimulatie van de interne klok te realiseren. Het doel is om een lange slaapperiode in de nacht te hebben en een lange waakperiode overdag.

Lichttherapie is een manier om onze interne klok te helpen om een ritme te creëren en te behouden. Ook een strak en goed getimed rooster van onder meer aciviteiten, rust en voeding kunnen helpen.

Ook voorlichting en gedragstherapie kunnen helpen. Daarnaast is het toepassen van een goede slaaphygiëne van belang. Tot slot kunnen melatonine, vitamine B12, slaapmedicatie, stimulerende middelen en andere medicijnen worden ingezet.

ChronoMed heeft ruime ervaring en expertise op het gebied van diagnostiek en behandeling van ASPS en andere verstoringen in uw bioritme. Wij helpen u graag verder!

Tip voor verder lezen: 'Was het maar weer lente! Over winterdepressie, lichttherapie en bioritmes'



Interesse

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..



Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau