Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Psychofysiologische Insomnie

ChronoMed > Voorlichting > Factsheets

Terug naar het overzicht

Wat houdt het in?

Psychofysiologische insomnie is een vorm van insomnie die word geassocieerd met overmatige bezorgdheid. De gedachten richten zich vooral op het niet in staat zijn te slapen.

Deze insomnie kan plotseling na een gebeurtenis ontstaan. Het kan zich ook langzaam in de loop der jaren ontwikkelen. Mensen met deze slaapstoornis maken zich te veel zorgen over hun insomnie. Ze maken zich ook zorgen over het vermoeid zijn de volgende dag. Als gevolg hiervan leren ze zichzelf aan om gespannen en angstig te worden wanneer de bedtijd nadert.

Men kan gedachtevluchten hebben over de slapeloosheid en de moeite die het kost om weer in slaap te komen.  Terwijl zij zich zorgen maken over het in slaap vallen, worden zij steeds meer gespannen. Hierdoor wordt het steeds minder waarschijnlijk dat ze in staat zijn in slaap te vallen. Deze spanning en bezorgdheid over slaap neemt in de loop van de nacht toe. Er ontstaat een vicieuze cirkel.

Simpele routine handelingen voor het slapen gaan kunnen de spanning laten verergeren. Mensen met deze vorm van insomnie slapen daarom soms beter, wanneer ze ergens anders slapen. Het zich overmatig zorgen maken over de slaap is het belangrijkste kenmerk van deze vorm van insomnie.

Mensen met psychofysiologische insomnie hebben de volgende symptomen:

  • Gerichte en overmatige ongerustheid over de slaap en de effecten van insomnie
  • Moeite met inslapen
  • Toename in onrust en spanning wanneer de bedtijd nadert
  • Geen andere duidelijke reden voor de insomnie buiten het overmatig zorgen maken
  • Geen medisch, psychologisch of neurologisch probleem dat de insomnie kan verklaren
  • Geen gedrag, medicatie of middel dat de insomnie kan verklaren

Mensen met deze stoornis denken te veel na over de slaap. Als gevolg daarvan, kunnen ze slechte gewoonten of gedragingen aanleren om tóch maar te proberen om in slaap te vallen, zoals het nemen van slaappillen of het drinken van alcohol. Ze brengen soms te veel tijd door in bed in de hoop om meer te slapen.

Het gebrek aan slaap maakt hen ook erg moe overdag. Om hiermee om te gaan drinken sommigen overmatig veel koffie. En dat kan er weer voor zorgen dat men tijdens de nacht slecht slaapt. Ondanks dat zij erg vermoeid zijn door een tekort aan slaap, vallen zij meestal niet overdag in slaap. Zij zijn meestal niet in staat een dutje te doen wanneer zij dit proberen.

Mensen met een psychofysiologische insomnie kunnen makkelijker in slaap vallen wanneer ze minder hun best doen. Ze vallen makkelijker in slaap wanneer ze niet in hun slaapkamer zijn. De ongerustheid over het niet kunnen slapen kan tot andere problemen leiden. Het kan leiden tot gevoelens van hulpeloosheid en tot alcohol en drugsgebruik. Het risico op depressie neemt toe bij aanhoudende insomnie.


Wie hebben er last van?

Deze vorm van insomnie treft ongeveer 3 tot 5% van de mensen. Ongeveer 10 tot 15% van de cliënten van slaapcentra heeft het. Het komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Het komt zelden voor bij kinderen. Tieners en volwassenen van alle leeftijden kunnen er last van hebben.

Mensen met deze vorm van insomnie kunnen in het verleden al lichte slapers geweest zijn. Ook kunnen zij zich zorgen maken over hun gezondheid. Er is geen genetische factor gevonden. Maar het lijkt wel in bepaalde families meer voor te komen. Dit hoeft echter geen genetisch effect te zijn. Te veel zorgen maken over de slaap kan gewoon aangeleerd zijn.


Hoe weet ik of ik hier last van heb?

  1. Maak je je te veel zorgen over je slaap?
  2. Zijn je slaap en je insomnie een grote zorg?
  3. Ben je in gedachten erg bezig met je slaap wanneer je bedtijd nadert?
  4. Wordt je psychisch meer gespannen en onrustig wanneer je bedtijd nadert?
  5. Wordt je lichamelijk meer gespannen en onrustig wanneer je bedtijd nadert?
  6. Terwijl je in bed wacht tot je in slaap valt, wordt je dan geplaagd door zorgelijke gedachtes over het in slaap kunnen vallen?
  7. Zijn er geen andere duidelijke redenen voor je insomnie?

Bijvoorbeeld:

  • Stress
  • Medicatie gebruik
  • Andere gedragingen
  • Medische problemen
  • Psychologische oorzaken

Wanneer je deze vragen met 'ja' hebt beantwoord, heb je mogelijk last van psychofysiologische insomnie.


Andere oorzaken voor slaapproblemen kunnen zijn:

  • Een andere slaapstoornis
  • Een medische aandoening
  • Medicatie gebruik
  • Een psychische aandoening
  • Middelen misbruik


Moet ik hulp zoeken?

Ja. Deze insomnie kan lang aan houden en ernstiger worden. Het kan leiden tot andere problemen. Het is daarom verstandig je slaapprobleem met een slaapspecialist te bespreken. Hij of zij kan een andere oorzaak voor het slechte slapen uitsluiten of vaststellen. Daarna kan een slaapspecialist je helpen om beter te slapen.
 

Hoe wordt het behandeld?

De behandeling is hetzelfde als bij andere vormen van insomnie. Insomnie wordt vaak door middel van (een combinatie van) de volgende drie methoden behandeld:

1. Slaaphygiëne. Slaaphygiëne bestaat uit adviezen over dingen die je kunt doen of juist moet laten om je slaap te bevorderen.
2. Cognitieve gedragstherapie. Hieronder vallen relaxatie oefeningen, gesprekstherapie, gedragsoefeningen en andere methoden die de slaap kunnen verbeteren.
3. Slaapmiddelen. Soms wordt medicatie voor geschreven om insomnie te behandelen.

Sommige mensen proberen zelf hun slaap te verbeteren door (slaap)middelen of alcohol te gebruiken. Meestal wordt de slaap hier alleen slechter van. Ook kan deze zelfmedicatie leiden tot andere problemen.

Een slaapspecialist kan samen met jou de beste behandeling voor jouw probleem bepalen.

ChronoMed helpt u van uw psychofysiologische insomnie af met een doeltreffend traject, geheel volgens de richtlijnen en gebaseerd op de nieuwste ontwikkelingen uit de behavioural sleep medicine.
 



Interesse

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..



Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau