Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Jet Lag

ChronoMed > Voorlichting > Factsheets

Terug naar het overzicht

Wat houdt het in?

Een jet lag is een circadiane ritme slaapstoornis en wordt ook wel eens 'tijdzone veranderingssyndroom' genoemd. Er is een verschil tussen jouw patroon en dat van de omgeving. Dit ontstaat als gevolg van het reizen over meerdere tijdzones, vooral per vliegtuig. Door de reis kom je snel terecht in een land of plaats waar je op andere tijden moet slapen en waken dan je interne lichaamsklok verwacht.

Deze interne klok reguleert je 'circadiane ritme': je natuurlijke bioritme van ongeveer 24 uur. Dit ritme zorgt ervoor dat je je in de nacht slaperig voelt en overdag alert. Door het snelle reizen lukt het je interne klok niet om zich in één keer aan te passen aan de nieuwe locatie.

Klachten die bij deze aandoening horen zijn onder meer:

  • Verstoorde slaap
  • Minder alert zijn
  • Niet in staat zijn overdag normaal te functioneren
  • Buik problemen
  • Menstruele symptomen bij vrouwen die veel reizen

Jet lag is een tijdelijke aandoening. Tekenen ontstaan binnen één of twee dagen na een vliegreis over minimaal twee tijdzones. Hoe ernstig het is en hoe lang het aanhoudt hangt af van het aantal tijdzones waar men overheen reist. Het houdt ook verband met de richting die je op reist. Het is meestal moeilijker om je aan te passen wanneer je naar het oosten reist dan wanneer je naar het westen reist.

Naar schatting kost het je lichaam een dag per tijdzone om zich aan te passen aan de lokale tijd. Wanneer men over meer dan zes tijdzones reist heeft het lichaam nog meer tijd nodig om zich aan te passen. Sommige mensen zijn in staat om zich sneller aan te passen aan de snelle verandering van tijdzone dan anderen.

Jet lag kan verergeren door:

  • Slaapverlies door het reizen
  • Een lange periode in een oncomfortabele houding zitten
  • Luchtdruk en -kwaliteit
  • Stress
  • Te veel koffie en alcohol gebruik


Wie hebben er last van?

Jetlag treft mannen en vrouwen uit alle leeftijdscategorieën. Piloten, cabinepersoneel en mensen die vaak vliegen voor hun werk hebben de meeste kans om er last van te hebben. Dit komt door hoe vaak ze vliegen. Ouderen hebben waarschijnlijk ernstigere problemen er mee. Zij hebben veel meer tijd nodig om te herstellen dan jongere volwassenen. Ook lijken ochtendmensen er gevoeliger voor te zijn dan avondmensen.


Hoe weet ik dat ik hier last van heb?

  1. Heb je moeite met slapen of ben je slaperig overdag?
  2. Is dit het gevolg van een vliegreis over minimaal twee tijdzones?
  3. Had je minimaal één van de volgende problemen binnen twee dagen na de vliegreis?
  • Je bent niet instaat normaal te functioneren overdag
  • Je voelt je wat ziekjes
  • Je hebt buikklachten

Wanneer je deze vragen met 'ja' hebt beantwoordt, heb je mogelijk last van een jet lag.


Andere oorzaken voor slaapproblemen kunnen zijn:

  • Een andere slaapstoornis
  • Een medische aandoening
  • Medicatie gebruik
  • Een psychische stoornis
  • Middelen misbruik


Moet ik hulp zoeken?

Mogelijk kun je op eigen kracht de aanpassing maken. Maar wanneer je regelmatig reist en hier last van hebt óf er wordt van je verwacht dat je direct na aankomt prestaties levert (bijvoorbeeld bij topsporters of zakenmensen) is het aan te raden om een slaapspecialist om advies te vragen.


Hoe wordt het behandeld?

Om een jet lag te voorkomen moet men vooruitplannen. Men kan langzaam het slaap-waakpatroon al voor de reis verschuiven. Goed getimede periodes van rust, inspanning en lichttherapie kunnen ook helpen om over een jet lag heen te komen. Ook kan goed getimede inname van melatonine helpen om minder last te hebben van een jet lag.

ChronoMed kan voor u of voor uw personeel individuele en gebalanceerde schema's opstellen waardoor uw jetlag tot een minimum wordt beperkt.

Tip: Lees meer over jetlag en andere circadiane ritmestoornissen in het boek 'Was het maar weer lente!'.



Interesse

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..



Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau