Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Kortslapers

ChronoMed > Voorlichting > Factsheets

Terug naar het overzicht

Wat houdt het in?

Een kortslaper is een persoon die regelmatig minder slaapt dan de gemiddelde persoon van zijn leeftijd. Hij of zij slaapt doorgaans 5 uur per nacht of minder. Deze slaap is ononderbroken en van goede kwaliteit. De kortslaper voelt zich alert en uitgerust wanneer hij wakker wordt. Hij is in staat om normaal te functioneren overdag op deze hoeveelheid slaap.

De korte slaapperiode ontstaat op natuurlijke wijze. Er is geen sprake van een opzettelijke poging om de slaap in te korten. Deze korte slaapduur is heel stabiel van nacht tot nacht. Ook in de weekenden en vakanties slapen kortslapers zo kort.

Een patroon van korte slaap begint meestal in de jeugd of als jong volwassene. Wanneer het begint, blijft het patroon vele jaren bestaan. Het patroon kan ervoor zorgen dat anderen ongerust worden. Familie en vrienden kunnen denken dat er iets mis is.

Sommige mensen kunnen kortslapers aanraden om verdovende middelen of slaapmedicatie te gebruiken om langer te slapen. Dit dwingt hen echter om slaap te krijgen die men niet nodig heeft. Het zorgt alleen maar voor meer problemen. Een kortslaper kan ook problemen hebben met familie en vrienden wanneer deze van hen verwacht dat zij zich aanpassen aan zijn/haar patroon. De meeste mensen zijn niet in staat om goed te functioneren wanneer ze slechts 5 uur slapen.

Iemand die vaak dutjes doet krijgt waarschijnlijk niet genoeg slaap tijdens de nacht. Dutjes zouden moeten worden opgeteld bij de tijd die men tijdens de nacht slaapt. Zo komt men op de totale dagelijkse slaaptijd. Iemand die vijf uur in de nacht slaapt en twee uur overdag is geen kortslaper. Hij krijgt zeven uur totale slaaptijd.

Kort slapen kan worden verward met insomnie. Beide aandoeningen kunnen ervoor zorgen dat men weinig slaapt gedurende de nacht. Een persoon met insomnie heeft moeite met inslapen en/of doorslapen. De kwaliteit van zijn slaap kan erg slecht zijn. Hierdoor kan hij/zij slaperig zijn overdag. Een kortslaper heeft geen van deze problemen.


Wie hebben er last van?

Kortslapers komen voor onder alle leeftijdsgroepen, bij zowel mannen als vrouwen. Het is erg zeldzaam bij jonge kinderen. Het patroon van korte slaap lijkt voor te komen in bepaalde families. De genetische oorzaak ervan is nog onbekend.

Je persoonlijkheid kan de kans vergroten dat je een kortslaper bent. Mensen die erg actief zijn en vol energie zitten hebben meer kans om kortslapers te worden. Dit geldt ook voor mensen die zich niet snel ergens zorgen over maken.


Hoe weet ik of ik hier alst van heb?

  1. Slaap je regelmatig minder dan 5 uur per nacht, zowel door de weeks als in het weekend?
  2. Voel je je normaalgesproken alert en uitgerust gedurende de dag?

Wanneer je deze vragen met 'ja' hebt beantwoord, ben je mogelijk een kortslaper.

Een kind kan een kortslaper zijn wanneer het regelmatig minimaal 3 uur minder slaapt dan gebruikelijk is voor de leeftijd van het kind.


Andere oorzaken voor slaapproblemen kunnen zijn:

  • Een andere slaapstoornis
  • Een medische aandoening
  • Medicatie gebruik
  • Een psychische stoornis
  • Middelen misbruik


Moet ik hulp zoeken?

Wanneer je genoeg slaap krijgt om uitgerust en alert te zijn overdag heb je geen hulp nodig. Je moet in staat zijn om in rustige situaties niet te gaan knikkebollen of in slaap te vallen.

Wanneer je in dagelijks functioneren wél last ondervindt van het korte slapen of je je ongerust maakt, kan een slaapspecialist je daarbij helpen.

ChronoMed helpt je uit te vinden of je een echte kortslaper bent óf dat er sprake is van onderliggende (slaap)problematiek. Wij helpen kortslapers beter te functioneren door een optimale balans tussen daadwerkelijke slaapbehoefte en de alledaagse verplichtingen.


Hoe wordt het behandeld?

Een kortslaper heeft meestal geen behandeling nodig. Zijn of haar slaap is normaal. Daarvoor moet je uiteraard eerst zéker weten dat je ook daadwerkelijk een kortslaper bent. Wanneer een medische aandoening of andere slaapstoornis het patroon veroorzaakt, moet deze wél worden behandeld.



Interesse

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..



Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau