insomnie w..">
Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Inadequate slaaphygiene

ChronoMed > Voorlichting > Factsheets

Terug naar het overzicht

Wat houdt het in?

Deze vorm van insomnie wordt veroorzaakt door slechte slaapgewoonten. Die slaapgewoonten bestaan uit dingen die je normaal gesproken iedere dag doet. Zij zorgen ervoor dat je slaap niet verkwikkend is. Ze kunnen er ook voor zorgen dat je overdag niet alert bent. Deze activiteiten zou je allemaal moeten kunnen aanpassen.

De specifieke gedragingen kunnen worden ondergebracht in twee categorieën:   

  1. Gewoonten die je wakker houden
  2. Gewoonten die wanorde in het slaappatroon veroorzaken

Veel 'gewone' factoren kunnen je in de nacht wakker houden. Alcohol bijvoorbeeld kan je je slaperig laten voelen omdat angst en piekeren wat dempt, maar de kans is groot dat je er later in de nacht juist wakker van wordt, omdat het tegelijkertijd activeert. Het gebruik van koffie, thee, cola of sigaretten kan je alerter maken, wat het moeilijk maakt om te slapen.

Andere factoren die - wanneer ze te kort voor de bedtijd voorkomen - tot problemen met de slaap kunnen leiden zijn:

  • Ongerustheid
  • Opwinding
  • Psychische stress
  • Lichamelijke inspanning
  • Bepaalde voeding

Ook veel andere gewoonten kunnen het slaap-waakritme verstoren. Misschien kun je niet in slaap komen omdat je te veel tijd in bed door hebt gebracht. Misschien zijn je bedtijden en momenten van opstaan niet regelmatig. Of misschien doe je te vaak, te lang of te dicht op de gewenste bedtijd dutjes. Deze gewoonten kunnen je lichaam in de war brengen, met slaapproblemen als gevolg.

Deze stoornis kan op de volgende negatieve manieren van invloed op je zijn:

  • Stemmingswisselingen
  • Depressie
  • Korte aandachtsspanne
  • Slechte concentratie
  • Slaperigheid overdag
  • Frustraties over het slapen
  • Cafeïne afhankelijkheid
  • Alcohol misbruik of afhankelijkheid
  • Angst en spanningsklachten

Vaak is het voor mensen om je heen duidelijk dat de dingen die je doet je slaap schaden. Jijzelf kunt je er echter totaal onbewust van zijn. Dit kom misschien omdat je slaapproblemen met vlagen de kop op steken.


Wie hebben er last van?

Het komt meestal niet voor bij jonge kinderen. Het kan in de tiener jaren ontstaan. Het kan ook op ieder moment tijdens de volwassenheid ontstaan. Wanneer het ontstaat, hangt af van wanneer men met de slechte gewoontes begint. De verhouding tussen mannen en vrouwen in relatie tot deze stoornis is niet bekend.


Hoe weet ik dat ik hier last van heb?

Ten eerste moet je vaststellen of je last hebt van een insomnie:

  1. Heb je moeite met inslapen, doorslapen, te vroeg ontwaken, of je niet uitgerust voelen na het slapen?
  2. Voor een kind, verzet het kind zich tegen de slaap of tegen alleen slapen?
  3. Doet dit probleem zich voor ook al heb je de mogelijkheid en de tijd om een goede nachtrust te hebben?
  4. Heb je minstens één van de volgende klachten?
  • Weinig energie
  • Gebrek aan motivatie
  • Aandacht, concentratie of geheugenproblemen
  • Slechte prestaties op school of werk
  • Extreme stemmingsveranderingen
  • Slaperigheid overdag
  • Fouten maken die problemen veroorzaken op werk of in het verkeer
  • Spanning, hoofdpijn of buikklachten
  • Frustratie of ongerustheid over het slapen

Wanneer je deze vragen met 'ja' hebt beantwoord kan het zijn dat je last hebt van een insomnie.

  1. Heb je deze problemen al minimaal een maand?
  2. Heb je minimaal één van de volgende gebruiken?
  • Je hebt een 'slecht' slaapschema. Je doet vaak dutjes, bedtijden en tijden van opstaan zijn niet iedere dag hetzelfde of je brengt teveel tijd in bed door.
  • Je gebruikt vaak middelen met alcohol, nicotine of cafeïne vlaak voor het naar bed gaan. 
  • Je doet vlak voor het naar bed gaan activiteiten die je geest, lichaam of emoties prikkelen.
  • Je gebruikt je bed vaak voor ander dingen dan slapen. Bijvoorbeeld om tv te kijken of te lezen.
  • Je houdt je slaapomgeving niet comfortabel.

Wanneer je deze vragen met 'ja' hebt beantwoord, heb je mogelijk last van inadequate slaaphygiëne.


Andere oorzaken voor slaapproblemen kunnen zijn:

  • Een andere slaapstoornis
  • Een medische aandoening
  • Medicatie gebruik
  • Een psychische stoornis
  • Middelen misbruik


Moet ik hulp zoeken?

Ga naar een slaapspecialist om te zien of je last hebt van een slaapstoornis door inadequate slaaphygiëne. Een slaapspecialist kan je helpen je gewoontes te signaleren en te veranderen. Een slaapprobleem veroorzaakt door een inadequate slaaphygiëne is doorgaans goed en snel te behandelen.

ChronoMed pakt mét u deze slaapstoornis snel en adequaat aan, met een doeltreffend traject van gemiddeld 4 tot 6 consulten.


Hoe wordt het behandeld?

Veel soorten insomnie kunnen worden behandeld door het toepassen van een goede slaaphygiëne. In het bijzonder als de insomnie het gevolg is van uitsluitend slechte slaaphygiëne. De behandeling bestaat dan vooral uit het in kaart brengen en veranderen van de gewoonten rondom de slaap.

Verder kan de behandeling bestaan uit (een combinatie van) ontspanningsoefeningen, cognitieve gedragstherapie, chronotherapie en het optimaliseren van de bioritmiek.  Soms wordt (tijdelijk) slaapmedicatie voorgeschreven.

>> Lees hier verder hoe ChronoMed uw slaapprobleem direct aanpakt.



Interesse

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..



Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau