Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Aanpassingsinsomnie

ChronoMed > Voorlichting > Factsheets

Terug naar het overzicht

Wat houdt het in?

Deze slaapstoornis wordt ook wel acute insomnie of korte termijn insomnie genoemd.

Het verstoort de slaap en wordt meestal veroorzaakt door stress. Het ontstaat meestal vrij plotseling, maar het kan zich ook langzaam ontwikkelen. Normaliter gaat het na enkele dagen tot weken over. Het houdt hoogstens drie maanden aan. Het slaapprobleem verdwijnt wanneer de oorzaak van de stress verdwijnt of wanneer men zich heeft aangepast aan de stress. De stress wordt niet altijd veroorzaakt door een negatieve gebeurtenis. Wanneer er iets positiefs gebeurt kan men te opgewonden zijn om goed te slapen.

Enkele soorten stress die aanpassingsinsomnie kunnen veroorzaken zijn:

  • mentale, emotionele, lichamelijke of medische stress
  • of omgevingsfactoren


Enkele specifieke voorbeelden van dergelijke stressbronnen zijn:

  • conflicten,
  • problemen op het werk,
  • een nieuwe baan,
  • financiële verliezen,
  • overlijden van een naaste,
  • ziekte,
  • verhuizen,
  • een nieuwe slaapomgeving.


De problemen met het slapen door stress veroorzaakt zijn onder andere de volgende:

  • Moeite met inslapen.
  • Vaak of voor een lange tijd wakker worden gedurende de nacht.
  • Slechts in staat zijn voor korte perioden te slapen.
  • Niet uitgerust zijn na het slapen.

Episodes van aanpassingsinsomnie kunnen vaker voorkomen. Dit kan wanneer dezelfde stressbron opnieuw optreedt óf als reactie op een nieuwe stressbron.

Aanpassingsinsomnie verstoort de nachtelijke slaap. Maar ook overdag kan het gevolgen hebben.


Symptomen die overdag op kunnen treden zijn:

  • Angstig zijn en zorgen maken
  • Afgeleid worden door de eigen gedachten
  • Slechte concentratie
  • Verdriet of depressie
  • Spierspanning
  • Maagklachten
  • Hoofdpijn
  • Slaperigheid
  • Prikkelbaarheid


Sommige mensen gebruiken alcohol, drugs of medicatie om te proberen het probleem op te lossen. Meestal maakt dit het probleem alleen maar erger.
 
Aanpassingsinsomnie kan een negatief effect hebben op persoonlijke relaties, werk en school. Dit kan zowel veroorzaakt worden door het slaaptekort als door de pogingen van mensen om met het probleem om te gaan. Deze pogingen kunnen namelijk leiden tot het vormen van slechte slaapgewoontes. Dit kan ernstigere en chronische insomnie tot gevolg hebben. Wanneer men slecht slaapt als gevolg van stress loopt men ook een sterk vergroot risico een psychiatrische stoornis te ontwikkelen.


Wie hebben hier last van?

Studies laten zien dat 15 tot 20 procent van de volwassenen op een zeker moment in een jaar last heeft van aanpassingsinsomnie. Het kan voorkomen op iedere leeftijd, maar het komt vaker voor bij oudere volwassenen dan bij jong volwassenen en kinderen. Meer vrouwen dan mannen hebben er last van.
 
Mensen die eerder last hebben gehad van insomnie hebben meer kans er weer last van te krijgen. Het kan zijn dat zij gedurende hun hele leven moeite met slapen ervaren in perioden van stress. Mensen die last hebben gehad van een depressie of andere stemmingsstoornis hebben meer kans om een aanpassingsinsomnie te krijgen. Ook bij mensen met een andere psychische stoornis kan het frequenter voorkomen.


Hoe weet ik dat ik hier last van heb?

Ten eerste moet je vaststellen of er mogelijk sprake is van insomnie. Beantwoord daarvoor de volgende vragen:

  1. Heb je moeite met inslapen of in slaap blijven, wordt je te vroeg wakker of voel je je niet uitgerust na het slapen?
  2. Voor een kind: verzet het zich tegen het slapen gaan of het alleen slapen?
  3. Doet dit probleem zich voor ondanks dat je de mogelijkheid en de tijd hebt om een goede nachtrust te hebben?

Heb je daarnaast last van minstens een van de volgende klachten?

  • Weinig energie
  • Gebrek aan motivatie
  • Problemen met de aandacht, concentratie of het geheugen
  • Slechte werk- of schoolprestaties
  • Extreme stemmingswisselingen
  • Slaperigheid overdag
  • (Bijna) gevaarlijke fouten maken tijdens werk of in het verkeer
  • Spanning, hoofdpijn of buikklachten
  • Frustratie en ongerustheid over het slapen

Wanneer je op deze vragen met 'ja' hebt geantwoord heb je mogelijk last van insomnie.


Met de volgende vragen kun je kijken of dit misschien aanpassingsinsomnie is:

  1. Is jouw slaapprobleem tijdelijk en in verband te brengen met een bepaalde stressfactor?
  2. Stopt het slaapprobleem, of is het te verachten dat het stopt, als de stressfactor verdwijnt of je je eraan hebt aangepast?
  3. Duurt het slaapprobleem minder dan drie maanden?

Wanneer je deze vragen ook met 'ja' hebt beantwoord heb je mogelijk last van aanpassingsinsomnie.


Andere factoren die je slaapproblemen kunnen veroorzaken zijn:

  • Een andere slaapstoornis
  • Een medische aandoening
  • Medicatie gebruik
  • Een psychische stoornis
  • Middelen misbruik


Moet ik hulp zoeken?

Bespreek de slaapproblemen met een slaapspecialist. Wanneer de klachten regelmatig terugkomen en effect hebben op het dagelijks leven is het in ieder geval van belang een slaapspecialist te raadplegen.
 

Hoe wordt het behandeld?

Misschien moeten de symptomen worden behandeld met medicatie. In de meeste gevallen is het toepassen van een goede slaaphygiëne echter voldoende, en zijn slaappillen niet nodig. ChronoMed kan je daarbij helpen én je ook andere manieren leren om je slaap te verbeteren (bijvoorbeeld door ontspanningsoefeningen of piekermanagement). Dit zijn doorgaans korte en doeltreffende trajecten van 4 tot 8 consultaties. Ook kan cognitieve gedragstherapie worden toegepast. Hiermee kan worden voorkomen dat je in een andere stress-situatie hetzelfde zal overkomen.



Interesse

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..



Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau