Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Creatief en efficint met een powernap



14-07-2009 -

Met een powernap kunt u overdag uw lichaam en geest een oppepper geven. Een dutje van 5 minuten is soms al genoeg om weer kwiek verder te werken. Een powernap verbetert het geheugen.

De powernap komt voort uit de aloude siësta, bekend van de Zuid-Europese landen, door schrijver Camilo Jose Cela al eens Iberische Yoga genoemd. 9 vragen over de powernap.

1) Bestaat de traditionele siësta eigenlijk nog?
Hoewel de siësta in Zuid-Europese landen door tijdsdruk minder vaak voorkomt, is de middagslaap vooral bij oudere mensen nog favoriet. In Centraal- en Zuid-Amerika is de siësta gebruikelijk, maar ook in Vietnam en delen van China wordt ’s middags geslapen. Een siësta staat voor middagrust van circa 2 uur tijdens de grootste hitte van de dag. Een powernap is een afgeleide daarvan: een kort slaapje dat, wil het goed werken, aan een paar regels moet voldoen.

2) Is een ‘powernap’ echt gezond?
Het lijkt er wel op. Uit een flinke reeks onderzoeken blijkt dat een kort middagslaapje een gunstig effect heeft op het functioneren van mensen, of ze nu jong of oud zijn. Hoewel de mate van de positieve werking verschilt van mens tot mens, kan over het algemeen gezegd worden dat een korte siësta of powernap de alertheid, creativiteit en het stressniveau verbetert. Ook is slapen goed voor het geheugen. Omdat u na een goede powernap beduidend efficiënter werkt, kunt u het tijdverlies van de powernap zelf weer ruimschoots inhalen. Niet voor niets is in sommige landen het recht op een dutje in de cao vastgelegd.
Piloten van het Amerikaanse ruimtevaartinstituut Nasa zijn na een powernap van 25 minuten slaap ruim 2 uur lang alerter dan wanneer zij niet tussendoor slapen. Om die reden zijn powernaps bij Nasa standaard opgenomen in de dagprogramma’s van trainers en piloten.

3) Kan iemand met een powernap een slaaptekort inhalen?
Nee. Volgens psycholoog Caroline Kluft van het Slaapcentrum van het MC Haaglanden is het een misvatting dat slaaptekorten per uur zijn in te halen. 'Als iemand een lange tijd te weinig slaapt, dan compenseert het lichaam dat door dieper en dus efficiënter te slapen. Het is niet mogelijk om uren slaaptekort in te halen. Bovendien is dagrust anders dan een nachtrust. Overdag slapen we minder diep, minder efficiënt en minder lang.'

4) Vraagt ons lichaam om slaap overdag?
De behoefte aan een powernap kan een kwestie zijn van gewenning. Het lichaam heeft ongeveer een week nodig om te wennen aan een dagelijks slaapje overdag. Een powernap houdt zichzelf zo in stand en daar is niets mis mee. Maar als iemand elke dag tussen de middag behoefte heeft aan slaap simpelweg omdat hij of zij zo moe is, dan kan dat liggen aan te weinig slaap gedurende de nacht. Wie vaak laat naar bed gaat en vroeg op moet, bouwt een slaaptekort op dat met powernaps niet te compenseren valt. ’s Avonds op tijd naar bed gaan en zorgen voor 7,5 tot 8 uur slaap is de basis die elk persoon nodig heeft. Een powernap overdag moet u vooral zien als een extraatje waarmee u de alertheid overdag een handje helpt.

5) Een goede powernap, wat is daar voor nodig?
Zorg dat u in een omgeving bent waar u zich prettig voelt en niet gestoord wordt. Als er geen bed beschikbaar is, dan kan een luie stoel ook dienst doen. Een beetje duisternis brengt het lichaam in de goede sfeer. Sommige mensen hebben absolute stilte nodig, anderen vinden het geruis van een ventilator of airco juist prettig. Probeer steeds ongeveer hetzelfde tijdstip, dezelfde kamer en lichtomstandigheden te creëren en hetzelfde bed of dezelfde stoel te gebruiken, zodat het lichaam die omstandigheden op den duur ook associeert met slaap. Doe de deur op slot, doe desnoods oordopjes in en zet de telefoon uit, want Nappus interruptus, zoals slaapdeskundige Bill Anthony een verstoord dutje noemt, doet bijna alle voordelen van een kort slaapje teniet.

6) Is het iets om elke dag te doen?
Dat is wel het beste. Pas als u elke dag een powernap houdt, komt de goede werking ervan het best tot zijn recht en valt u door de gewenning ook het snelst in slaap. Zo nu en dan eens een middagslaapje pakken, ook als is het niet langer dan een half uur, brengt het natuurlijke slaap-waakritme alleen maar in de war, zegt professor Maas van de Amerikaanse Cornell University.

7) Wat is het beste tijdstip voor een powernap?
De meeste mensen kunnen gebruik maken van de natuurlijke dip die ’s middags rond 1 uur na de lunch ontstaat. In warme landen vermijden mensen zo tijdens de typische siësta meteen de grootste hitte van de dag. Kort slapen rond 1 uur 's middags is volgens deskundigen ook de beste tijd. Powernapper van het eerste uur Winston Churchill zei het zo: 'After lunch sleep a while, after dinner walk a mile.’ Medewerkers van het onderzoekscentrum Alertness Solutions zeggen dat iedereen zelf de signalen moet proberen te herkennen van vermoeidheid of verlies van creativiteit. Want dán is het tijd voor een dutje, al is het maar 10 minuten. Begin in ieder geval niet na 3 uur 's middags nog aan de middagslaap.

8) Hoe lang moet een powernap duren?
Volgens Amerikaanse slaapdeskundigen moet een siësta of powernap niet langer duren dan een half uur. Wie langer slaapt, wordt duf wakker. En het kost dan moeite om de draad weer op te pakken. Een ander nadeel is dat langer slapen overdag de nachtelijke slaap verstoort. De juiste slaapduur is voor iedereen verschillend: voor de een werkt 5 minuutjes al verkwikkend, de ander heeft zeker 20 minuten nodig. Een dutje van 5 minuten heeft in ieder geval al een aantoonbaar gunstig effect op het geheugen. Wie bang is om door te slapen, kan het beste een wekker zetten (op telefoon of horloge) en die na een half uur laten afgaan.

9) Helpt een powernap tegen een jetlag?
Met powernaps kunt u geen jetlag voorkomen of wegslapen. Een goede voorbereiding is trouwens wél effectief om een jetlag te beperken. Bij een jetlag gaat het erom dat u zo snel mogelijk went aan het nieuwe ritme van dag en nacht.

Bron: Elsevier



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik ben tevreden over mijn slaapkwaliteit



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau