Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Koffie drinken werkt soms beter dan slapen



06-12-2007 -

's Ochtends een kop koffie drinken is voor veel mensen de enige manier om wakker te worden. Uit onderzoek blijkt nu dat het effect van een sterke kop koffie zelfs zo groot is, dat het in sommige gevallen beter werkt dan slapen.

Franse onderzoekers onderzochten wat beter werkt voor vermoeide autobestuurders: een powernap op een parkeerplaats, erg populair onder bestuurders die lang in de auto moeten zitten, of een kop sterke koffie drinken. Hun conclusies zijn opmerkelijk.

Anders dan gedacht heeft even slapen volgens de onderzoekers nauwelijks effect bij bestuurders tussen de veertig en vijftig jaar. Een sterke kop koffie daarentegen vermindert de kans op ongelukken bij deze groep met maar liefst 89 procent.

Bij jongeren kwamen de onderzoekers tot een andere conclusie. Bestuurders tussen de twintig en vijfentwintig jaar oud knappen van koffie net zoveel op als van een kort slaapje.

De Fransen deelden de proefpersonen op in drie groepen. Eén groep mocht een halfuur slapen, een kreeg koffie en de laatste kreeg cafeïnevrije koffie. Daarna werd gekeken hoe vaak de vermoeide bestuurders van hun koers afweken.

Cafeïnevrije rijders raakten de middellijn 159 keer. Wie even had geslapen, deed dat 'maar' 84 keer. De koffiedrinkers scoorden het best met 27. Wie niet vermoeid was, raakte gemiddeld 2 keer de lijn op het traject.

Het verschil wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de verschillende slaappatronen.
In dat halve uurtje slaap zakken jongeren dieper weg dan ouderen. En wie dieper slaapt, herstelt beter en rust goed uit.


Bron: Elsevier
 



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik heb wel eens slaappillen gebruikt



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau