Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Moeilijk examen? Slaap vooral lekker uit



12-07-2006 -

Slaperige studenten opgelet. Een dutje doen boven de studieboeken doet wonderen. Met wetenschappelijk onderzoek achter de hand als excuus, kun je lekker luieren.

Of dagdromen ook werkt? De relatie tussen slapen en leren is al vaker gelegd. Bij dieren en bij mensen. In de meeste gevallen ging het echter om het aanleren van vaardigheden. Zo heeft onderzoek aangetoond dat mensen danspasjes beter kunnen onthouden als ze goed slapen, zo meldt het tijdschrift Scientific American. Slaperige Duke Nukem-fans spelen hun favoriete computerspel ook anders dan uitgeruste.

In een artikel in Current Biology schrijft Jeffrey M. Ellenbogen, slaapkenner van de Amerikaanse universiteit Harvard, dat zijn onderzoek aantoont dat slapen ook goed is voor bijvoorbeeld het leren van feiten. Woordjes bijvoorbeeld. Duits onderzoek toonde jaren geleden al iets vergelijkbaars aan.

Hij sprokkelde zestig leergierige testpersonen bijeen die hij woordparen liet leren in vijf groepen van twaalf. Twee teams liet hij 's ochtend om negen uur beginnen met leren, en hij nam ze om negen uur 's avond een test af. Ze mochten absoluut niet slapen overdag.

Twee andere groepen begonnen om negen uur 's avonds met hun studie, en zij legden een examen af om negen uur in de ochtend, na een goede nachtrust (slechte slapers mochten niet meedoen). De vijfde groep begon om negen uur 's avonds met leren, en kreeg de test pas de volgende dag om negen uur 's avonds voorgeschoteld. Op die manier was uit te sluiten dat de resultaten onbetrouwbaar zijn omdat sommige mensen 's ochtend nu eenmaal beter presteren dan 's avonds.

De resultaten zijn duidelijk. Met of zonder slaap, de proefpersonen deden het ongeveer net zo goed. Diegenen die van een nachtrust hadden genoten konden net iets beter in het juist aan elkaar koppelen van woorden.

Dan het verschil. Sommige testpersonen kregen 12 minuten voor hun examen een nieuwe opdracht, ze moesten nieuwe woordparen leren. Testpersonen die er net een dag studie op hadden zitten, bakten er weinig van. Voor de uitgeslapen studenten maakte het veel minder uit, die wisten zich de woordparen van de vorige dag, ook na het leren van nieuwe, nog prima te herinneren.

Als we slapen geven we blijkbaar nieuw vergaarde kennis een mooi plekje in onze hersenen, zodat we het beter onthouden en het niet vergeten als we nieuwe dingen leren. Moeilijk examen morgen? Doe vooral nog een dutje.


Bron: Elsevier
 



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Hoe ouder ik word hoe slechter ik slaap



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau