Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

'In slaap vallen is een ritueel'



26-03-2009 - AMSTERDAM - ''In slaap vallen is een ritueel. Je moet er tijd en aandacht aan besteden.'' Neuroloog Martin Laman van het Amsterdamse Sint Lucas Andreas Ziekenhuis is gespecialiseerd in slaapproblemen.

Een kwart van de Nederlanders heeft er last van. Zaterdag, tijdens de Nationale Slaapdag, is er op verschillende plaatsen in Nederland aandacht voor slaapstoornissen.

Volgens de definitie heeft iemand een slaapstoornis als hij of zij langer dan drie maanden niet goed slaapt.

Een kleine groep, twintig tot zestig mensen per 100.000 Nederlanders, slaapt te veel, en lijdt aan de ziekte narcolepsie. Maar het gros van de patiënten heeft juist grote moeite om in slaap te vallen.

Slaaptabletten zijn sinds het begin van het jaar moeilijker te krijgen, omdat ze in principe niet meer worden vergoed via de ziektekostenverzekering. Neuroloog Laman heeft niet de indruk dat nu meer mensen op zijn spreekuur verschijnen.

Maar dat kan volgens hem ook komen omdat de oude voorraden slaappillen in veel medicijnkastjes nog lang niet zijn uitgeput.

Slaapmiddelen zijn vaak erger dan de kwaal, vindt hij. ''Je mag ze alleen in uitzonderlijke situaties gebruiken, bijvoorbeeld in geval van overlijden van een familielid, of grote stress rond een examen. Langer dan twee weken werken ze sowieso niet.''

Mensen kunnen zelf veel doen aan hun slaapproblemen. De neuroloog bepleit een rustige afbouw van de dag. ''Dus geen nare gesprekken voeren, geen enge films kijken, geen alcohol drinken. Juist wel een prettig boek lezen, een tijdschrift doorbladeren of rustgevende muziek luisteren. Of eventueel een avondwandelingetje maken, vlak na het eten.''

Je klaar maken voor de nacht moet volgens hem een ritueel zijn. ''Je ziet het ook bij kinderen: een vast patroon van rustige dingen helpt bij het in slaap vallen. Volwassenen zijn op dat punt niet anders dan kinderen.''

Bron: ANP



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau