Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Zorg dat je in 2010 zo uitgerust mogelijk aan het werk gaat



01-01-2010 -

Ook zo laat naar bed gegaan de afgelopen dagen en te vroeg wakker geworden? Dan wordt het tijd om het slaapgebrek in te halen. Want zonder voldoende slaap presteren we niets.

Tijdens het slapen worden we slimmer
Een van grote mysteries van het leven is de vraag waarom we eigenlijk slapen. Het leven is al zo kort, waarom verdoen we dan minstens eenderde ervan met helemaal niks doen? Dat lijkt onlogisch. Daarom zijn slaaponderzoekers ervan overtuigd dat slapen nut heeft. Ze weten alleen nog steeds niet welk nut.

Buiten bewustzijn
Lange tijd werd aangenomen dat slapen nodig is om lichaam en geest de gelegenheid te geven te herstellen van circa zestien uur inspanning. Maar tot dusverre lijkt slaap nauwelijks invloed te hebben op belangrijke lichamelijke functies. Natuurlijk moeten we ons lijf geregeld de kans geven om uit te rusten, maar gaan zitten of liggen is genoeg. We hoeven er niet voor buiten bewustzijn te raken.

Levensgevaarlijk
Blijft over de geest. Uit allerlei onderzoeken naar de gevolgen van slaapgebrek blijkt dat we geestelijk totaal van slag raken als we te lang wakker zijn. Al na 18 uur zonder slaap gaat het reactievermogen achteruit. Je begint bovendien ongemerkt af en toe een paar seconden in slaap te vallen. Dat is levensgevaarlijk achter het stuur.

Hoe langer je wakker blijft, hoe meer je hersenen het laat afweten. Eerst gaan alle cognitieve functies achteruit, maar op den duur gaat ook het lichaam naar de knoppen. Extreem slaapgebrek kan de dood tot gevolg hebben.

Data wissen
Recent onderzoek naar de waarde van slaap lijkt er op te wijzen dat het brein de periode van rust nodig heeft om alle binnengekomen informatie van de afgelopen zestien uur nog eenmaal onder de loep te nemen en te beslissen wat ermee gebeuren moet. Sommige data worden gewist, andere informatie bewaard. Bepaalde opslagen data blijven snel en makkelijk beschikbaar, de rest gaat diep het archief in.

Puinhoop
Zonder slaap kan het brein dit belangrijke werk niet doen. Het wordt dan langzaam maar zeker een puinhoop onder het schedeldak. Maar mét genoeg slaap werkt het systeem juist uitstekend. Want alles wat we onszelf aanleren als we wakker zijn, blijkt veel beter te beklijven als er een goede nacht rust op volgt. Om goed te kunnen presteren is regelmatig en voldoende slapen een essentiële voorwaarde. Pak in 2010 je slaapproblemen dus voortvarend aan.


Bron: Elsevier



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik heb wel eens slaappillen gebruikt



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau