Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

'Voorraad slaap opbouwen is mogelijk'



19-02-2010 -

AMSTERDAM – Het is mogelijk om een 'reservevoorraad' slaap op te bouwen voor tijden waarin je niet toekomt aan een goede nachtrust. Dat blijkt uit een experiment van wetenschappers van het Amerikaanse leger. 
 
Wetenschappers van het Walter Reed Army Institute of Research lieten een groep vrijwilligers hun slaappatroon aanpassen om het effect van ‘vooruit slapen’ te onderzoeken.

De helft van de proefpersonen kreeg de opdracht om gedurende een week extra veel nachtrust te nemen. De andere deelnemers aan het experiment hielden in die week hun normale slaappatroon aan.

De week daarna mochten alle proefpersonen maar drie uur per dag slapen, zodat ze een slaaptekort opbouwden. In deze periode werden ze ook onderworpen aan cognitieve en fysieke testen.

Uit het experiment bleek dat de proefpersonen die vooraf een 'reservevoorraad' slaap hadden aangelegd veel minder leden onder het slaapgebrek. Ze presteerden aanzienlijk beter bij de testen dan de mensen die niet vooruit hadden geslapen. “Ze vertoonden minder achteruitgang in prestaties met betrekking tot reactietijd en alertheid”, verklaart hoofdonderzoekster Tracy Rupp op BBC News.

De wetenschappers willen de onderzoeksresultaten vooral gebruiken bij het plannen van militaire missies en trainingen. Maar ze vermoeden dat ook zakenmensen hun voordeel kunnen doen met de uitkomsten. “Wat dit onderzoek suggereert is dat je beter met een slaaptekort kunt omgaan als je je reserves aanvult en je slaapschuld dus eigenlijk van tevoren al inlost”, aldus Rupp.

Bron: nu.nl

 



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Stress beïnvloed mijn slaap nauwelijks



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau