Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

"Uurtje langer slapen houd het hard gezond"



02-01-2009 - Wie zijn hart tegen infarcten wil beschermen, moet gewoon wat langer doorslapen. De
kans op aderverkalking daalt namelijk met 33 procent per extra geslapen uur,
schrijven Amerikaanse artsen in het prestigieuze vakblad JAMA.

Heerlijk nieuws, in deze donkere dagen: hebben we eindelijk een medisch excuus om
langer in bed te blijven liggen. Maar helaas, de zaak rammelt.

Op zich hebben de Amerikanen hun best gedaan. Vijf jaar lang volgden ze zo’n
vijfhonderd dertigers en veertigers. Aan het begin en na afloop maten ze de
verkalking van hun vaten; zes nachten achtereen registreerden ze bovendien met
elektronica hoe lang de proefpersonen sliepen.

Toch is die aanpak geen garantie voor zinnige resultaten, constateert hoogleraar
cardiologie Pieter Doevendans uit het Universitair Medisch Centrum Utrecht. De
studie staat krom van de vertekeningen.

Om te beginnen leiden mensen die kort slapen een ander leven dan gewone slapers. Ze
eten vermoedelijk ongezonder, hangen meer op de bank, enzovoort. Niet zozeer de
beperkte nachtrust, maar die andere zaken verklaren waarschijnlijk waarom de vaten
bij sommigen verkalkten.

Iets soortgelijks geldt voor het gebruik van drugs. De onderzoekers hebben dit ten
onrechte buiten beschouwing gelaten, merkt Doevendans op. „Sommige proefpersonen
sliepen maar vier of vijf uur per nacht. Volgens mij houd je dat niet vol zonder
stimulerende middelen.” Drugs schaden het hart en de vaten. Waarschijnlijk verklaart
ook dit voor een deel waarom kort slapen schadelijk leek.

Los daarvan is het resultaat erg ongeloofwaardig: 33 procent minder aderverkalking
dankzij een uurtje extra slaap? Volgens de onderzoekers kun je zo’n zelfde
verbetering bereiken door de bloeddruk met 17 punten te laten dalen. Maar in de
praktijk mag een patiënt al blij zijn als hij met een bloeddrukverlager 10 punten
zakt. Slaap werkt gek genoeg dus beter dan een medicijn...

In theorie kan het hart best van verlengde bedrust profiteren. Tijdens de slaap ligt
de bloeddruk namelijk iets lager dan overdag. Mogelijk ontlast je de vaten dus als
je langer in dromenland vertoeft.

Maar de Amerikanen leveren daar geen bewijs voor. Dat komt onder meer door hun lage
aantal proefpersonen. Aan het begin van de studie hadden 40 mensen aderverkalking;
aan het eind 60. Daar kun je met goed fatsoen geen conclusie aan ophangen.

Al met al verbaast het Doevendans dat dit werk is gepubliceerd in zo’n hoogstaand
blad als de JAMA. „Misschien heeft het te maken met de tijd van het jaar”,
speculeert hij. „Mensen zijn bezig met goede voornemens. De meesten denken dan ook
even aan hun hart.”

Dat verklaart misschien ook waarom diverse media rond Kerst meldden dat je het hart
gezond houdt als je vaak naar je lievelingsmuziek luistert. Deze nog ongefundeerde
bewering komt uit de koker van de Amerikaanse arts Michael Miller, die eerder heeft
opgeroepen om ter bescherming van het hart vaker te lachen...

Slaap, muziek, lachen: met zulke simpele remedies is het een wonder dat er nog
hartpatiënten rondlopen. Ach, misschien moeten we er niet te zwaar aan tillen. Helpt
het allemaal niet, dan heb je toch een leuke tijd gehad.

Bron: Trouw

Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik heb wel eens slaappillen gebruikt



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau