Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Moeder wist het al: je moet goed slapen, anders word je ziek



16-01-2009 - Moeders hebben altijd gelijk. Ook nu weer. Je moet goed slapen, roepen ze steevast,
anders word je ziek. En jawel, Amerikaanse wetenschappers voorzien dit bakerpraatje
nu van een officieel bewijs: mensen die weinig slapen, worden sneller verkouden.

Algemeen werd al aangenomen dat slaapgebrek de weerstand tegen koutjes vermindert.
Maar direct bewijs bestond nauwelijks. Een enkele onderzoeker had ooit wel aan
snotteraars gevraagd of ze beroerd sliepen. Maar zieke mensen zijn sowieso geneigd
om vragen over mogelijke verklaringen voor hun leed met ’ja’ te beantwoorden.
Enquêtes bij mensen die iets onder de leden hebben, leveren dus meestal een gekleurd
beeld op.

De Amerikanen wilden die valkuil vermijden. Daarom vroegen ze naar de nachtrust van
153 gezonde proefpersonen. Twee weken lang belden ze de mensen op, schrijven ze deze
week in het blad Archives of Internal Medicine. Ze noteerden hoe lang mensen in bed
hadden gelegen en hoe lang ze echt hadden geslapen.

Na twee weken besmetten ze de proefpersonen met een zogeheten rhinovirus,
verantwoordelijk voor veel gesnotter. Dankzij neusdruppels met een enorm hoge dosis
virus raakte 88 procent van de deelnemers besmet. Zij gingen zelf virus uitscheiden,
zo bleek uit de volgenieste zakdoekjes die ze moesten inleveren.

Toch kreeg maar 40 procent verkoudheidsklachten. De malaise trof vooral korte
slapers. Personen die minder dan zeven uur per nacht haalden, werden bijna drie keer
zo vaak ziek als mensen die aan acht uur kwamen.

Bij een nadere analyse bleek de boosdoener echter niet een korte, als wel een
inefficiënte nachtrust. Het kwetsbaarst bleken namelijk mensen die lang wakker
lagen. Wie van de in bed doorgebrachte tijd minder dan 92 procent sliep, was 5,5
keer zo vatbaar als iemand die 98 procent of meer van de tijd onder zeil was.

Moeten we nu efficiënter gaan slapen om onszelf tegen infecties te beschermen? Nee.
„Je kunt de resultaten niet zomaar naar de praktijk vertalen”, zegt Peterhans van
den Broek, hoogleraar infectieziekten in het Leids Universitair Medisch Centrum. „Om
te beginnen is er een hoge concentratie virus gebruikt die je in het dagelijks leven
nooit tegenkomt. Verder weet ik van mezelf niet precies hoe efficiënt ik slaap; hoe
wisten die proefpersonen dat dan wel?”

Ondanks die kanttekeningen acht de hoogleraar het aannemelijk dat slaapgebrek de
vatbaarheid vergroot. Zoals een kwart eeuw geleden ook is aangetoond dat stress,
depressies en psychische trauma’s de ziektekans verhogen. „Maar hoe groot de invloed
van slaap exact is, blijft onduidelijk. Het lijkt me in elk geval wat overdreven om
je slaapgewoonten vanwege het infectiegevaar aan te passen.”

Ook Jim van Steenbergen, arts-epidemioloog bij het Rijksinstituut voor Milieu en
Volksgezondheid, vraagt zich af hoe goed de studie aansluit bij de dagelijkse
realiteit, al vindt hij het prima werk. „Mensen die goed slapen hebben daar
kennelijk profijt van. Jammer is alleen dat je daar zelf weinig invloed op hebt.”
Verder vindt hij de uitkomst wat verdrietig voor moeders. „Het belangrijkste is
namelijk niet of je lang in bed doorbrengt, maar of je nog een tijd ligt te woelen.
Dat is toch een dolksteek voor alle moeders die roepen: ’En nu naar bed!’”


Bron: Trouw

Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik ben tevreden over mijn slaapkwaliteit



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau