Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Hoeveel slaap is genoeg?



08-10-2007 - De westerse mens slaapt gemiddeld 7 à 7,5 uur per dag. Is dat voldoende, of kunnen we eigenlijk best wat meer gebruiken? Die vraag dringt zich pijnlijk op nu het ’s ochtends steeds langer donker blijft en het plichtmatige opstaan velen met de dag moeilijker afgaat.

Tja, hoeveel is genoeg? „Dat valt moeilijk te zeggen”, reageert Domien Beersma, slaaponderzoeker aan de Rijksuniversiteit Groningen. „In het weekend slapen mensen langer dan door de week. Daaruit zou je kunnen opmaken dat ze door de week iets tekortkomen. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Misschien slapen ze in het weekend alleen langer omdat ze dat prettig vinden, en niet omdat het nodig is.”

Wat wel vaststaat, is dat ons functioneren eronder lijdt als we de slaapduur sterk bekorten. We worden dan minder alert, blijkt uit experimenten. „Als mensen een hele nacht wakker worden gehouden, handelen ze daarna op het niveau van een dronkaard”, zegt de deskundige. „En het verontrustende is dat ze het van zichzelf niet doorhebben.”

Maar ook van een bescheidener slaapvermindering kan ons gedrag al flink verstoord raken. Proefpersonen die maandenlang teruggingen naar 5 uur per nacht, maakten overdag beduidend meer fouten. 5 uur is dus echt te kort. Proefpersonen uit hetzelfde experiment die teruggingen naar 6 uur per nacht, bleven daarentegen even scherp als voorheen. En na afloop van de proef bleven zij korter slapen (gemiddeld 6,5 uur), zonder dat ze ergens last van hadden. Zo bezien zitten we met ons gemiddelde van 7 uur aan de veilige kant.

Daarbij moeten we wel bedenken dat de individuele verschillen groot zijn. Sommige mensen komen zelfs na een lange nacht nauwelijks hun bed uit, terwijl anderen met een paar uur slaap volstaan. Beersma: „In de vakliteratuur is een 65-jarige vrouw beschreven die maar anderhalf uur per nacht sliep. Ze functioneerde prima. Uiteindelijk is ze toch naar de dokter gegaan, maar alleen omdat mensen uit haar omgeving zich zorgen maakten over haar slaapgedrag.”

Finse wetenschappers zijn ook bezorgd over onze nachtrust. Ze vermoeden namelijk dat de slaapduur niet alleen doorwerkt in ons functioneren, maar ook in de sterftekans. Dit idee zagen ze bevestigd in een groot onderzoek onder ruim 20.000 tweelingen, onlangs beschreven in het vakblad Sleep (1/10). Deelnemers die minder dan 7 uur per dag sliepen, hadden een duidelijk verhoogde sterftekans: ruim 20 procent erbij. Hetzelfde gold voor degenen die meer dan 8 uur in bed lagen. Daarom zou het volgens de Finse deskundigen de moeite lonen om de slaapduur te optimaliseren, zeker bij patiënten met hartklachten of suikerziekte.

Beersma is niet overtuigd. Want wie zegt dat het verband tussen slaapduur en sterfte oorzakelijk is? Het lijkt hem waarschijnlijker dat er onderliggende ziektes in het spel zijn; daardoor slapen mensen langer of korter en sterven ze eerder. In elk geval mogen we niet zomaar concluderen dat we ouder worden als we onze nachtrust verlengen. Al zouden velen zo’n verband graag aangrijpen om de wekker later te zetten.

Bron: Trouw

Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau