Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Vechten tegen de slaap



29-07-2000 -

Na de lunch slaat bij velen de slaperigheid toe. Het lijkt aantrekkelijk om daaraan
gehoor te geven: de siësta als natuurlijk middel tegen stress en hart kwalen. Maar
recent onderzoek rekent af met het heilzame imago van het middagslaapje.

Een half uur na de lunch begint het eigenlijk al. De oogleden worden zwaar, we gapen
steeds sneller achtereen en zelfs het eenvoudigste zinnetje moeten we drie keer
lezen voor we het begrijpen. Zuiderlingen houden rond deze tijd een siësta, wij
noorderlingen vechten tegen de slaap. Ook ons bioritme schreeuwt om rust, maar de
lokale cultuur schrijft anders voor: doorwerken, al doe je maar alsof.

Volgens wetenschappers is die slaperigheid zeker geen aanstellerij. Kijk alleen al
naar onze pupillen, zeggen ze. Rond 14.00 uur krijgen die het formaat van
speldenknopjes. Zoiets kun je onmogelijk veinzen. Hetzelfde geldt voor de
inslaapneiging, te meten in een donkere kamer; alleen 's nachts en tussen 14.00 en
16.00 uur zijn we binnen een kwartier onder zeil, op alle overige tijdstippen duurt
het inslapen langer. Bovendien gaan geïsoleerde proefpersonen die geen weet hebben
van de tijd, uit zichzelf middagdutjes doen. Anders krijgen ze jetlag-achtige
symptomen.

Waar komt die universele behoefte aan middagslaap vandaan? Daarover kunnen
wetenschappers het maar niet eens worden. Ze zijn verdeeld in twee kampen, die elk
het antwoord zoeken in een ander fenomeen: de post-lunchdip en de biologische klok.

De theorie van de post-lunchdip probeert de moeheid te verklaren vanuit het feit dat
het maag-darmkanaal hard moet werken om een maaltijd te verteren. Omdat dit proces
veel zuurstof kost, worden maag en darmen na de lunch rijkelijk doorbloed. Overige
organen, zoals spieren en hersenen, moeten zich tijdelijk met minder tevreden
stellen. Vandaar de versuffing.

Prof. dr. A. P. Hollander, inspanningsfysioloog aan de Vrije Universiteit in
Amsterdam, gelooft heilig in deze verklaring. Je kunt er volgens hem mee beredeneren
waarom siësta's alleen in warme landen worden gehouden, en niet op de noordpool. Om
te beginnen is het in zuidelijke streken gebruikelijk om tussen de middag warm te
eten; zo'n maal verteert moeilijker dan een sneetje brood, dus de hersenen en
spieren komen meer droog te staan. ,,Als het in de omgeving warm is'', voegt
Hollander toe, ,,probeert het lichaam bovendien af te koelen door de bloedvaten in
de huid wijder open te zetten. Het gevolg is dat de hersenen en de spieren nog
minder bloed krijgen. Daardoor komt de slaperigheid in het Zuiden harder aan dan bij
ons.''

Hoe plausibel de lunchtheorie ook klinkt, er rammelt iets aan. Want als de
vermoeidheid in beginsel het gevolg is van de voedselvertering, waarom merken we dit
dan alleen na de lunch en niet na het ontbijt of het avondmaal? Hollander: ,,Na het
ontbijt blijf je fit omdat je net de hele nacht hebt geslapen. En na het
avondeten... ehhh... dan worden we wél duf, zeker als we er alcohol bij hebben
gedronken; heel wat mensen knappen 's avonds een uiltje op de bank, toch?''

Dit laatste argument overtuigt niet iedereen. Enkele Trouw-redacteuren die heel wat
middaguren oogwrijvend achter hun beeldscherm hebben doorgebracht, blijven erbij dat
de slaapneiging na de lunch onmiskenbaar groter is dan na het diner. De hinderlijke
dufheid die hun 's middags het werken belet, kan volgens hen niet alleen voortkomen
uit dat bescheiden hapje eten.

Zij krijgen bijval van prof. dr. G. A. Kerkhof. De slaapfysioloog, werkzaam aan de
Universiteit van Amsterdam en in het Slaapcentrum van het Haagse
Westeindeziekenhuis, gelooft niet in de post-lunchdip. ,,De lunch speelt een te
kleine rol om de slaperigheid volledig te verklaren'', doceert hij. ,,Mensen zakken
ook in als ze tussen de middag niets eten. Dat blijkt uit onderzoek. Verder zijn er
experimenten gedaan waarbij het tijdstip en de zwaarte van de lunch werden
gemanipuleerd zonder dat de proefpersonen het wisten. Je ziet dan dat de maaltijd
hooguit een klein beetje toevoegt aan de vermoeidheid.''

Daarom schrijft Kerkhof het gegaap in de middag vooral toe aan iets anders: de
biologische klok. Dat is een klein gebied in de hersenen, ook wel
'suprachiasmatische kern' genaamd. Deze kern, even groot als een rijstkorrel,
genereert een vast patroon van schommelingen in onze lichaamstemperatuur, bloeddruk
en hormoonconcentraties. Daardoor koelen we in de loop van de avond ongeveer een
graad af, daalt de bloeddruk en stijgt de concentratie van het slaaphormoon
melatonine. Deze veranderingen jagen ons het bed in. ,,Ik denk dat de biologische
klok ons tussen de middag op eenzelfde manier slaperig maakt, al valt dat moeilijk
aan te tonen'', zegt Kerkhof. ,,De schommelingen zijn 's middags namelijk minder
uitgesproken dan 's avonds.''

Dat is precies waarom Hollander er niet in gelooft. ,,Tussen de middag zie je totaal
geen pieken of dalen in de temperatuur en de hormonen. Die biologische klok kan dus
nooit de verklaring zijn. Nee, ga er maar gerust vanuit dat de slaperigheid het
gevolg is van de maaltijd. Licht lunchen en geen alcohol drinken, dat is het enige
wat helpt.''

Waar de siësta-neiging ook vandaan komt, de hamvraag is natuurlijk of we er gehoor
aan moeten geven. Aanleiding genoeg, zeggen arbeidspsychologen. Want de dagelijkse
dufheid tast onze prestaties meetbaar aan. Hoe goed schoolkinderen hun best ook
doen, 's middags rekenen ze 4 procent trager dan 's morgens. Iets vergelijkbaars
geldt voor werknemers; die kunnen zich moeilijker concentreren, komen langzamer
vooruit en maken meer fouten. Exemplarisch zijn Duitse machinisten, die rond
half twee beduidend minder alert reageren op een veiligheidstoontje dat regelmatig in
hun locomotief klinkt; het aantal automatische noodstops schiet daardoor omhoog.

De oplossing voor deze terugval hoeft niet eens veel tijd te kosten, meent Kerkhof.
Een slaapje van tien a twintig minuten zou voldoende zijn ons over de ergste dip
heen te helpen. Vervolgens hebben we nog eens twintig minuten nodig om wakker te
worden, maar daarna zouden we productiever zijn dan ooit tevoren.


Bron: Trouw



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik ben tevreden over mijn slaapkwaliteit



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau