Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Slapeloosheid is onderschat probleem



26-10-2004 -

Een op de tien Nederlanders heeft last van slapeloosheid. Daarmee is slapeloosheid
een onderschat probleem voor de volksgezondheid. Dat stelt medisch bioloog Ingrid
Verbeek, die gisteren is gepromoveerd aan de Rijksuniversiteit Groningen.

,,Het probleem is vergelijkbaar met slechte voeding of te weinig beweging'', zegt
Verbeek. ,,In Amerika wordt dat al beter onderkend. Je hebt daar landelijke
campagnes om het probleem te signaleren. De gezondheid kan flink onder slapeloosheid
lijden. De kwaliteit van het leven vermindert erdoor.''

Een volwassene heeft in principe genoeg aan gemiddeld acht uur slaap per dag. Een op
de tien Nederlanders slaapt meer dan drie nachten per week te kort. Sommigen zoeken
hulp bij bijvoorbeeld een huisarts.

Die schrijft meestal slaappillen voor, terwijl cognitieve therapie volgens Verbeek
effectiever zou zijn. De slapeloze houdt dan een slaapdagboek bij, krijgt
voorlichting over slaap, leert ontspannen en krijgt tips om belemmerende gedachten
te doorbreken. Op deze manier kan voorkomen worden dat het probleem chronisch wordt.

Verbeek testte deze therapie bij 86 chronisch slechte slapers. Al na vier sessies
meldden de meesten een verbetering. Ze sliepen dankzij de adviezen gemiddeld na 45
minuten in, en niet meer na 79 minuten. En midden in de nacht lagen ze nog maar 74
minuten wakker in plaats van 137 minuten.

Verbeek stelt dat er meer moet worden geïnvesteerd in publieksvoorlichting en
bijscholing van huisartsen op dit gebied.

Het probleem van slapeloosheid is typisch iets van deze tijd, merkt de onderzoekster
op. Sinds de komst van het elektrische licht zijn mensen gemiddeld anderhalf uur
korter gaan slapen. ,,Het wordt steeds makkelijker in het donker activiteiten te
ondernemen. De 24-uurseconomie heeft het probleem alleen maar vergroot.''


Bron: Trouw



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Stress beïnvloed mijn slaap nauwelijks



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau