Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Bijtanken met een dutje



17-07-2008 -

In een speciale ruststoel mag NS-personeel nieuwe energie opdoen met een kort maar
krachtig slaapje. Onze dagen worden steeds voller en dus korter. Dan ligt
slaaptekort op de loer. Na een krachtslaapje van twintig minuten ben je weer
helemaal opgeknapt.

Zin om eventjes te slapen, wie kent het gevoel niet. Je werkt in ploegendienst en
wordt daardoor uit je biologische slaapritme gehaald. Je hebt de vorige avond stevig
doorgehaald en dus nauwelijks je bed gezien. Je werkt al uren op een warme
kantoortuin met onderhand een minimum aan zuurstof. Zo halverwege de middag zit je
te suffen op je werkplek. Wat zou het nu heerlijk zijn om een dutje te doen. Al is
het maar even. Maar waar? Achter je stuur? Op je bureaustoel? De meeste bedrijven
associëren een krachtslaapje op de werkplek nog steeds met luiheid en niet
productief zijn.

Bij de Nederlandse Spoorwegen is er nu echter een heuse rustplek voor personeel dat
even wil bijtanken om fit weer op pad te gaan. Meer dan tevreden is Peter Mertens
over de slaapstoel – alleen voor het personeel – die sinds eind april op zijn
NS-station Maastricht staat. „Onlangs maakten zeven mensen er op één dag gebruik
van. Er is dus duidelijk motivatie en behoefte.” Als het aan Mertens ligt kan
spoorwegpersoneel uiteindelijk op iedere standplaats in Nederland nieuwe energie
opdoen met een kort maar krachtig slaapje.

Verontrust over het aantal keren dat machinisten door een rood sein reden vroeg
Mertens, die adviseur arbo en spoorwegveiligheid bij de NS in Limburg is, zich af
hoe daar verbetering in was te brengen. „Je hebt technische oplossingen, maar er is
ook het menselijke aspect. Een machinist rijdt niet van 8 tot 4, maar ook op heel
andere tijden. En als je van Maastricht naar Alkmaar rijdt bij niet al te beste
weersomstandigheden vergt dat veel van je concentratie. Wat kun je bieden, zodat
iemand tot rust komt?” Een veiligheidsadviseur in het Limburgse Geleen deed Mertens
het idee van het ’powernappen’ aan de hand.

Powernappen is naar Nederland komen overwaaien uit de Verenigde Staten. Daar is het
al gemeengoed. Wetenschapper Sara Mednick publiceert al jaren over de heilzame
werking van een kort slaapje. Maar het kreeg pas brede aandacht toen de psycholoog
van het Jonas Salkinstituut in 2006 het boek ’Take a nap, change your life’
lanceerde. Sinds eind vorig jaar is het ook op de Nederlandse boekenmarkt
verkrijgbaar onder de titel ’Verander je leven: doe een dutje!’

Wie actief, slim en gezond de dag door wil komen, stelt Mednick, gaat op een zeker
moment van die dag even slapen. Hoe optimaal het effect is hangt af van het tijdstip
waarop je het dutje doet en van de lengte ervan. Wie het goed aanpakt wordt alerter,
vergroot haar of zijn creativiteit, vergroot het libido, gaat er jonger uitzien,
verbetert het geheugen, neemt makkelijker beslissingen en wordt productiever. Om
maar eens een handvol positieve resultaten te noemen.

De duur van het krachtslaapje luistert nauw wil je er niet geradbraakt uit ontwaken.
Een mens slaapt niet zomaar een aantal uren. Slaap komt in cycli en een cyclus telt
weer een aantal fasen. Belangrijk bij het powernappen is de fase van de REM-slaap,
de laatste van de vijf. Aan het begin daarvan moet de krachtdutter uit zijn slaapje
worden gewekt, anders is het effect waarschijnlijk averechts. Dat betekent dat het
dutje niet langer dan 20 minuten tot een half uur mag duren.

Voor Karel Schreuder, als ’slaaparts’ verbonden aan Kempenhaeghe, centrum voor
slaap- en waakstoornissen, in Heeze is powernappen eigenlijk een lapmiddel. Dat we
zo’n krachtdutje nodig menen te hebben ligt aan onze jachtige manier van leven.
Daardoor hebben veel mensen een slaaptekort. ,,Vroeger kregen de mensen acht uur
slaap, nu moeten ze het vaak met zes uur stellen. We zijn tot laat in de avond, het
begin van de nacht bezig en moeten dan voor dag en dauw op om aan de files te
ontsnappen. Terwijl je om een uur of negen ’s avonds de dag zou moeten afronden met
een praatje met je familieleden en daarna niets meer doen.”

Het leven zou, stelt Schreuder, anders moeten worden ingericht. Dat is niet alleen
een kwestie van je persoonlijke keuzes, maar ook van de werkgever die zijn mensen in
een bepaald werkritme dwingt. De waanzin van de tijd, is zijn karakteristiek. Op
powernappen op zichzelf is weinig aan te merken. Schreuder: „Er was tientallen jaren
geleden al sprake van. En de siësta uit de zuidelijke landen behoort ook tot de
categorie. Even een krachtdutje past heel goed bij het principe van de verdeelde
aandacht. Als je een klein kind tegelijkertijd probeert te leren zijn veters te
strikken en zijn jasje dicht te ritsen lukt dat niet. Haal je het uit elkaar dan
gaat het wel. Zo kun je de powernap ook zien als een breekpunt. Sommige dingen doe
je ervoor, andere erna.”


Bron: Trouw



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik heb wel eens slaappillen gebruikt



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau