Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Lamp aan, slaap uit



16-01-2011 - LEIDEN -  Melatonine is een slaaphormoon, dat door de pijnappelklier in de hersenen wordt geproduceerd. Melatonine reguleert het slaap-waakritme en verlaagt de bloeddruk en de lichaamstemperatuur. Bij mensen is de natuurlijke productie van melatonine door de pijnappelklier direct gekoppeld aan de blootstelling aan licht. Reden genoeg om onderzoek te doen naar de effecten van thuisverlichting op het melatonine-niveau.

Het uitgevoerde onderzoek richtte zich op de effecten van kunstlicht op de melatonine-productie. 116 gezonde vrijwilligers tussen de 18 en 30 jaar oud werden over twee groepen verdeeld. De ene groep bracht vijf dagen, acht uur voor het slapen gaan door in een normaal verlichte kamer. De andere groep bracht dezelfde tijd door in een kamer met gedimd licht. Vervolgens werden de melatonine-spiegels in het bloed tussen beide groepen vergeleken.

Het resultaat was dat de vrijwilligers in de normaal verlichte kamer 90 minuten korter melatonine produceerden gedurende de nacht, in vergelijking met de vrijwilligers in de kamer met gedimd licht. Ook werd onderzocht wat het effect was van de blootstelling aan kamerverlichting tijdens uren waarop men normaal slaapt. Het resultaat hiervan was dat de melatonine-productie met meer dan 50% werd onderdrukt.

Er kan geconcludeerd worden dat blootstelling aan elektronisch licht tussen zonsondergang en het naar bed gaan een onderdrukkend effect heeft op het melatonine-niveau. Tegenwoordig worden wij tijdens de avonduren veel blootgesteld aan elektronische verlichting. Door de aanwezigheid van kunstlicht en licht uit televisie en computer, wordt de productie van melatonine geremd. Het lichaam krijgt geen signaal om de dagactiviteiten te verminderen en zich te gaan voorbereiden op de komende nacht. De blootstelling aan licht heeft effect op alle door melatonine gereguleerde processen zoals: slaperigheid, regulatie van de lichaamstemperatuur, de bloeddruk en de regulatie van de glucose-spiegel (van belang bij diabetes).

Op dit moment onderzoekt men of melatonine kan worden ingezet voor de behandeling van slapeloosheid, hoge bloeddruk, diabetes en zelfs kanker. Zo zou melatonine mogelijk geschikt in de bestrijding van borst- en prostaatkanker en ter ondersteuning van chemotherapie. Dankzij de sterke anti-oxidante werking zorgt toegevoegde melatonine ervoor dat de bijwerkingen van de chemokuur verminderen. Om het verband tussen melatonine en deze ziektes te kunnen bepalen is verder onderzoek nodig. De resultaten van onderzoek kunnen mogelijk van groot belang zijn in het voorkomen van deze aandoeningen.


Bron: ChronoMed Redactie


Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau