Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Kinderen slapen zich naar een normaal gewicht



27-01-2011 - LEIDEN – Uit onderzoek van de universiteit van Chicago blijkt dat kinderen met een onregelmatig en te kort slaappatroon tijdens de schoolweek, meer kans hebben op zwaarlijvigheid of obesitas.

Vernieuwde onderzoeksmethode

Het verband tussen te kort slapen en obesitas bij kinderen was al eerder aangetoond. De resultaten van dit onderzoek zijn echter betrouwbaarder, omdat de hoeveelheid slaap van het kind gemeten is door een speciaal apparaatje, dat het kind om de arm droeg. In eerdere onderzoeken werd de hoeveelheid slaap aangegeven door de ouders van het kind.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 300 kinderen tussen de 4 tot 10 jaar. Bij het onderzoek viel op dat slechts weinig kinderen de aanbevolen hoeveelheid slaapt per nacht. De aanbevolen hoeveelheid slaap is volgens The National Sleep Foundation 11 tot 13 uur per nacht voor kinderen tussen de 3 en 5 jaar. Kinderen tussen de 5 en 10 jaar zouden voldoende hebben aan 11 uur slaap per nacht. De meeste van de onderzochte kinderen sliep ongeveer acht uur per nacht.

Een goed gewicht is evenwicht in de slaap

Het slaappatroon op schooldagen verschilde niet drastisch tussen de kinderen met een normaal gewicht, overgewicht of obesitas. De kinderen met obesitas sliepen over de totale week echter wel minder. De lagere slaaptijd wordt veroorzaakt door minder inhaalslaap in het weekend. Ook hadden de kinderen met obesitas een onregelmatiger slaappatroon op schooldagen.

In het onderzoek werd een vergelijking gemaakt tussen kinderen die 9 en kinderen die 7 uur per nacht sliepen. Ook werd gekeken naar de regelmaat van de slaap.  Kinderen die 7 uur per nacht sliepen met een onregelmatig slaappatroon, hadden vier keer meer kans op obesitas. Kinderen die kort maar regelmatig sliepen, hadden ook een groter risico op obesitas. Dit risico was echter wel lager dan wanneer de korte slaap gepaard ging met een onregelmatig slaappatroon.

Risico’s op hartaandoeningen en diabetes

De onderzoekers namen bij 150 van de kinderen ook bloed af om te onderzoeken of kinderen risicofactoren hadden voor het ontwikkelen van hartaandoeningen en diabetes. Aangetoond werd dat een kleinere hoeveelheid slaap over de week en een onregelmatiger slaappatroon samen hing met meer risicofactoren. Het is echter niet aangetoond dat slechter slapen deze risicofactoren veroorzaakt.

Conclusies

Uit eerder onderzoek van de universiteit van Michigan was al gebleken dat het zeker voor jonge kinderen van belang om een regelmatige bedtijd en slaaproutine te hebben. Oudere kinderen en tieners zijn beter in staat om in het weekend de verloren uurtjes in te halen, voor jonge kinderen is dit een stuk moeilijker. Het in dit artikel beschreven onderzoek bevestigde deze conclusies nog eens extra.


Bron: ChronoMed Redactie


Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau