Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Middagdutje maakt je creatiever



09-06-2009 - AMSTERDAM - Mensen die ’s middags een dutje doen, zijn daarna beter in staat om creatieve problemen op te lossen, zo blijkt uit een nieuw Amerikaans onderzoek.  

Bij een experiment aan de universiteit van Californië in San Diego kregen 80 proefpersonen ’s ochtends en ‘s middags een aantal opgaven voor hun neus, waarbij een beroep werd gedaan op hun creativiteit.

De helft van de deelnemers mocht tussen de twee rondes een dutje doen, terwijl de wetenschappers hun slaappatroon in de gaten hielden.

De andere proefpersonen kregen evenveel tijd om uit te rusten, maar het was voor hen verboden om te slapen.

Tijdens de tweede ronde met opgaven bleek dat de mensen die een middagdutje hadden gedaan, aanzienlijk beter presteerden. Vooral de deelnemers die een periode van REM-slaap hadden doorgemaakt, waren creatiever en scoorden bij de middagopgaven gemiddeld 40 procent hoger dan bij de ochtendopdrachten.

De proefpersonen die niet hadden geslapen, scoorden niet of nauwelijks hoger in de middagronde. Alleen bij opgaven die precies hetzelfde waren als ‘s ochtends, verbeterden ze hun prestaties.

De resultaten van de studie zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Proceedings of the National Academy of Science.

"Als je al bezig bent met het oplossen van een creatief probleem, is het blijkbaar genoeg om er even rustig over na te denken", zo verklaart hoofdonderzoeker Sara Mednick in de Britse krant The Independent. “ Maar als je nieuwe problemen wilt oplossen, dan verbeteren je prestaties alleen na een periode van REM-slaap.”

Bron: NU.nl



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau