Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Beter slapen? Doe apparaten uit!



07-03-2011 -

WASHINGTON - Televisie, gsm en laptops gebruiken vlak voor het slapengaan zorgt voor een slechtere nachtrust, zo blijkt uit onderzoek. Het kunstmatige licht van de tv en laptops leidt tot meer alertheid. Dat onderdrukt het vrijkomen van het slaaphormoon melatonine, stelde Charles Czeisler van de Harvard Medical School.

Van de onderzochte personen zei 95 procent dat ze een of andere vorm van elektronica gebruikten in het uur voor het slapengaan. Ongeveer twee derde gaf toe dat ze te weinig slapen. Vooral 46 tot 64-jarigen kijken 's avonds laat veel tv.

,,De gsm's en computers die ons leven productiever en aangenamer maken, kunnen zo worden misbruikt dat we niet genoeg slapen. Miljoenen Amerikanen functioneren daardoor slecht de volgende dag'', concludeert vicevoorzitter Russell Rosenberg van de Amerikaanse National Sleep Foundation (NSF).

Gewekt door telefoon of mailtjes
Vooral 46- tot 64-jarigen kijken 's avonds laat veel tv. Jongeren spelen nogal eens videospelletjes voor bedtijd. En zelfs mensen die daarna in slaap vallen, worden nogal eens gewekt door hun telefoon of mails. ,,Eén op de tien kinderen meldde dat ze wakker worden van sms'jes nadat ze naar bed waren gegaan. Mensen doen hun BlackBerries niet uit'', zei Czeisler.

De groep 13- tot 18-jarigen komt zo het meeste slaap tekort. Zo'n 22 procent omschrijft zichzelf als slaperig, vergeleken met 9 procent van de babyboomers tussen de 46 en 64 jaar oud.

Jongeren krijgen 1,5 tot 2 uur slapptekort
Slaapexperts adviseren dat tieners 9 uur en 15 minuten slapen per nacht. Voor volwassenen is dat 7 uur en 26 minuten doordeweeks. ,,Ik ben het bezorgdst over hoe weinig de tieners krijgen'', zei Czeisler. ,,Kinderen slapen nu 1,5 à 2 uur minder per nacht dan ze een eeuw geleden deden. Dat betekent dat ze zo'n vijftig uur slaap per maand verliezen''.

Het slaapgebrek verstoort het werk, humeur, rijgedrag, seksleven en de gezondheid, waarschuwt de National Sleep Foundation.

,,Ouders moeten de technologie uit de slaapkamers van hun kinderen verwijderen, als ze voor hen het beste willen.'' (ANP/CBR)


Bron: AD



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik heb wel eens slaappillen gebruikt



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau