Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Vermoeide mensen eten meer



27-03-2011 -

Een druk werkschema, verdriet, stress, puberende tieners, een relatie die niet meer zo lekker loopt, ... Er zijn ontzettend veel factoren die je nachtrust grondig kunnen verstoren. Maar nu blijkt dat je van te weinig slaap ook meer gaat eten. Dat blijkt uit een kleinschalig onderzoek van de universiteit van Colombia.

Wetenschappers bestudeerden 13 mannen en 13 vrouwen tussen de 30 en 45 jaar met een normaal gewicht en slaapritme. De proefpersonen brachten 12 dagen door in een slaaplab. De eerste 4 dagen werden ze op een strikt dieet gezet en mochten ze maar 4 uurtjes slapen. De laatste twee dagen kregen ze even weinig nachtrust maar mochten ze wel zelf kiezen wat er op het menu kwam.

300 calorieën
Zowel mannen als vrouwen gingen meer eten wanneer ze de nacht voordien te weinig slaap kregen. Na een korte nacht aten mannen 263 calorieën meer. Bij de vrouwen lag dat getal nog iets hoger: zij aten gemiddeld 329 calorieën meer.

De extra calorieën kwamen voornamelijk van vetrijk voedsel zoals ijsjes en fastfood. Vermoeide vrouwen aten gemiddeld 31 gram vet meer dan wanneer ze uitgeslapen zijn, bij mannen bleef dat getal hetzelfde.

Kip en het ei-verhaal
Bovendien hebben zwaarlijvige mensen meer last van slaapproblemen zoals slaapapneu en ademhalingsproblemen. Worden 'normale' mensen dik doordat ze te weinig slaap krijgen of krijgen zwaarlijvige mensen te weinig slaap doordat ze te dik zijn?


Bron: hln



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Hoe ouder ik word hoe slechter ik slaap



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau