Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Nachtmensen zijn dikker en eten slechter



05-05-2011 - BAARN - Elke avond laat naar bed lijkt slecht voor de gezondheid. Nachtmensen eten meer calorieën gedurende de avond: meer fastfood en minder groente en fruit. Daarbij zijn ze zwaarder dan mensen die op tijd naar bed gaan en vroeg weer opstaan.

Dit blijkt uit onderzoek aan de Northwestern Medicine University. Het is voor het eerst dat er in de Verenigde Staten gekeken wordt naar de relatie tussen biologische klok, eetgedrag en BMI.

Nachtmensen eten gemiddeld 248 calorieën meer per dag. Dit wordt onder andere veroorzaakt door twee keer zo veel fastfood en overmatig gebruik van frisdrank. De extra calorieën worden vooral tijdens het avondeten genuttigd, maar ook 's avonds laten wordt nog veel gesnackt.

Het is onduidelijk of avondmensen een voorkeur hebben voor calorierijke voeding of dat er 's nachts minder gezonde opties beschikbaar zijn.

Duidelijk is wel dat de overmatige inname een gezondheidsrisico vormt. "De extra calorieën vormen een behoorlijke gewichtstoename, als deze niet gecompenseerd worden door bewegen. Een kilo per maand.", vertelt onderzoeker Kelly Glazer Baron.

Rotatie van aarde
Uit het onderzoek komt naar voren dat niet alleen de hoeveelheid calorieën een risico vormt, maar dat ook het tijdstip waarop je ze nuttigt een rol speelt. Wanneer je slaapt en wakker bent, is dan vanzelfsprekend van belang.

Menselijke slaap- en eetpatronen lopen gelijk met de dagelijkse rotatie van de aarde. Wanneer de zon ondergaat dien je te slapen, en niet te eten. "Bij nachtmensen komt het eten en slapen niet altijd overeen met de interne biologische klok," legt hoofdonderzoeker Phyllis Zee uit. "Hierdoor kunnen er veranderingen in eetlust en stofwisseling optreden, wat op zijn beurt weer leidt tot gewichtstoename."

Eetpatroon
De nachtmensen in het onderzoek gingen gemiddeld om 3.45 uur naar bed. Ze stonden om 10.45 uur weer op en gebruikten rond 12.00, 14.30, 20.15 en 22.00 uur een maaltijd. Een normaal eet- en slaappatroon was volgens de onderzoekers als volgt: 8.00 opstaan, 9.00 ontbijt, 13.00 lunch, 19.00 avondeten, 20.30 een laatste snack en om 0.30 het bed weer in.

De resultaten van het onderzoek suggereren dat het tijdstip van slapen en eten een rol kan spelen binnen gewichtscontrole. Daarnaast geeft het belangrijke informatie over mensen met nachtdiensten.

Zee: "Voor hen is het risico op zowel overgewicht, als hart-, vaat- en spijsverteringsziekten veel hoger."


Bron: Gezondheidsnet


Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau