Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Slaap verbetert sportprestaties



02-07-2011 -

BAARN - Het belang van slapen is weer door een nieuw wetenschappelijk onderzoek benadrukt. Slapen helpt sporters namelijk bij het verbeteren van hun lichamelijke prestatie. 

Het basketbalteam van Stanford University werd gevraagd om gedurende zes weken tien uur per nacht te slapen. Hierdoor verbeterde hun scoorvermogen met 9 procent.

Volgens onderzoeker Cheri Mah wordt het belang van slapen nog wel eens over het hoofd gezien. "Natuurlijk weten de meeste spelers en trainers dat voldoende (nacht)rust belangrijk is, maar toch is het vaak een van de eerste dingen die wordt opgeofferd."

De basketbalspelers werden gevraagd om gedurende twee weken eerst hun normale slaappatroon aan te houden. Vervolgens sliepen ze zes weken lang tien uur per nacht. Mocht reistijd de spelers er van weerhouden om tien uur te slapen, dan moesten zij het tekort aan slaap overdag in halen. 

Verbetering
De extra slaap leidde tot snellere sprints, gemiddeld 16,2 seconden aan het begin van de studie en 15,5 aan het eind. Daarbij verbeterde het scoorvermogen, verminderde de vermoeidheid en beschreven de spelers een beter uithoudingsvermogen tijdens wedstrijden.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat het belang van rust en slaap niet alleen geldt op de dag voor een wedstrijd, maar juist over een langere periode. Volgens Mah is dit niet alleen op topsporters van toepassing, maar ook op amateurs en scholieren die op een hoger niveau sporten.

Slaapschuld
Voorafgaand aan de studie waren veel van de onderzochte atleten slaperig gedurende de dag. Volgens Mah en haar collega's duidt dit op een slaapschuld als gevolg van een chronisch slaaptekort. Mah: "De basketballers hadden niet in de gaten dat dit hun prestatievermogen negatief kon beïnvloeden."

Na het onderzoek, naarmate het sportseizoen vorderde en de atleten hun slaapschuld verminderden kwamen ook zij tot de conclusie dat slaap een belangrijke factor is binnen hun sportieve prestaties.


Bron: Gezondheidsnet



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Stress beïnvloed mijn slaap nauwelijks



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau