Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

ChronoMed sponsor Leiden Atletiek



10-09-2011 - LEIDEN - Sport en slaap: een verschil van dag en nacht, en tegelijkertijd sterk met elkaar verbonden. Dagelijkse lichaamsbeweging, mits niet te laat op de avond, maakt het lichaam moe waardoor het slapen gemakkelijker gaat. Een slaaptekort  veroorzaakt verminderde prestaties op zowel cognitief als fysiek gebied, en heeft dus ook een nadelige invloed op sportprestaties. Wetenschappelijk onderzoek heeft zelfs vastgesteld dat sporters daadwerkelijk beter presteren als ze méér slapen. ChronoMed adviseert topsporters al langere tijd op het gebied van slaap en weet als geen ander dat sport en slaap onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Daarom is ChronoMed nu sponsor van Leiden Atletiek.

De slaapspecialisten van ChronoMed weten namelijk als geen ander hoe dagelijkse beweging kan zorgen voor een betere nachtrust. Sport verlaagt bijvoorbeeld fysieke en emotionele spanningen zoals stress, waardoor zowel lichaam als geest meer ontspannen raken: dit komt de slaap ten goede. Dat wil zeggen, zolang de timing en frequentie van de lichamelijke inspanning adequaat is. Intensieve training verhoogt de lichaamstemperatuur, zelfs tot enige uren na de training, wat het inslapen bemoeilijkt. Ook frequent trainen werkt nadelig als dit ten koste gaat van de hoeveelheid slaap. Er is zelfs vastgesteld dat we tijdens het slapen niet alleen feitelijke informatie verder aanleren, maar ook procedurele vaardigheden in de hersenen ‘oefenen’. We scherpen dus in eigenlijk ’s nachts de vaardigheden aan die we overdag met sporten hebben aangeleerd. Kortom, frequent trainen is niet zaligmakend: slaap is minstens zo belangrijk om sportieve vaardigheden te perfectioneren!

Slaap geeft het lichaam de kans om te herstellen na fysieke inspanning. Slaaptekort heeft daarom een negatieve invloed op de sportprestaties. Aan een intensieve fysieke inspanning houden we vaak de volgende dagen spierpijn over; minuscule scheurtjes in de spiervezels. Het lichaam is in staat om, door middel van het groeihormoon somatropine, deze scheurtjes te herstellen. En dat doet het voornamelijk ’s nachts. Onvoldoende slaap betekent dus onvoldoende lichamelijk herstel en dat heeft uiteraard een ongunstige invloed op toekomstige sportprestaties.

Slaaptekort is duidelijk funest voor het bereiken van goede sportprestaties. Maar werkt het ook andersom; heeft langer slapen een positief effect op sportprestaties? Wetenschappelijk onderzoek impliceert dat dit inderdaad het geval is. Onderzoekers van de Stanford University toonden aan dat de prestaties van zwemmers verbeterden wanneer zij gedurende zes weken langer sliepen, namelijk tien uur per nacht. Er werden significante verbeteringen gemeten op verscheidene wedstrijdaspecten, zoals de startsnelheid en sprinttijd, vermeld het tijdschrift Sleep. In andere onderzoeken van de Stanford University werd ook een positief verband gevonden tussen de langere slaap van atleten en betere prestaties bij tennissters en zelfs in teamverband bij basketballers. Niet alleen behaalden de atleten snellere tijden, ook was er een toename in alertheid en nauwkeurigheid: de basketballers scoorden vaker en de tennissters raakten meer ballen adequaat.

Een gezonde en langdurige nachtrust zou dus bij elke topsporter een belangrijke plaats in het trainingsschema moeten innemen. Voor de gemiddelde persoon is een nacht van acht uur slaap voldoende, maar topsporters hebben baat bij ongeveer tien uur per nacht. Een goed evenwicht tussen trainingstijd en rust is essentieel voor topsporters. ChronoMed adviseert (top)sporters en de medische staf van sporters om op een gezonde manier een optimale prestatie te bereiken. Leiden Atletiek barst van het talent en potentieel dat gezondheid en prestatie ook hoog in het vaandel heeft staan. ChronoMed kijkt dan ook uit naar een plezierige samenwerking!


Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Hoe ouder ik word hoe slechter ik slaap



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau