Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Slaaptekort benvloedt schoolprestaties



19-09-2011 - BUSSUM – In deze tijd van overvolle agenda’s is het voor ouders steeds lastiger om structuur, rust en voldoende slaap voor kinderen in te bouwen. Toch blijkt dat de moeite waard: recent onderzoek liet wederom zien dat kinderen die minder dan negen uur per nacht sliepen minder goed op school presteerden dan kinderen die negen tot elf uur per nacht haalden. Ook laat naar bed gaan en gebrek aan slaaproutines bleken een negatieve invloed te hebben op schoolprestaties.

Volle agenda’s

De huidige maatschappij biedt, in tegenstelling tot vroeger, ontelbaar veel mogelijkheden tot zelfontplooiing en ontwikkeling. Het is dan ook gebruikelijk dat je naast kinderen krijgen ook een carrière hebt, sport, op verjaardagen verschijnt, je relatie tijd en aandacht geeft, op de hoogte bent van het nieuws, cursussen tot zelfontplooiing volgt en je sociale netwerk grondig onderhoudt. Dankzij de nieuwe media zijn we bovendien altijd bereikbaar en wordt van ons verwacht dat we direct reageren. Niet vreemd dus, dat zoveel mensen moeite hebben om ontspanning en slaap in hun agenda in te plannen. Bij kinderen werkt dit niet anders. School, sporten, nog een keer sporten, speelafspraken, Playstation, Wii, huiswerk, mee naar de sociale afspraken van papa en mama…en dan ook nog ergens slapen. Het is voor ouders steeds moeilijker geworden om rust, structuur en slaap in te plannen voor hun kinderen. De maatschappij trekt aan de ene kant, en de lichamelijke behoefte van de kinderen aan de andere. Toch blijkt het belangrijk deze strijd aan te blijven gaan: te weinig slaap beperkt het kind in zijn schoolse prestaties en dát komt de ontwikkeling niet ten goede.

Onregelmatig slaappatroon

De Autonome Universiteit van Barcelona en de Ramon Llull Universiteit onderzochten de relatie tussen slaapgewoonten, totale slaaptijd en schoolprestaties bij kinderen van zes en zeven jaar oud. Al sliepen de meeste kinderen rond de acht uur per nacht, 69 % kwam drie keer in de week na negen uur ’s avonds thuis of sliep vier of meer avonden per week pas na elf uur ’s avonds. De leerlingen in het onderzoek die acht tot negen uur per nacht sliepen, presteerden slechter dan leerlingen die negen tot elf uur sliepen, aldus het tijdschrift Culturay Educación waarin het onderzoek werd gepubliceerd.  

Intellectuele ontwikkeling
Meer dan negen uur slaap en een vaste routine voor het slapen gaan lijken dan ook een positieve invloed te hebben op de academische prestaties van kinderen, stelt onderzoeker Ramon Cladellas. Het gaat dan vooral om algemene vaardigheden die nodig zijn om goed te kunnen presteren, zoals vaardigheden op het gebied van communicatie en leermethodologie. Er werden echter ook aanwijzingen gevonden voor negatieve effecten, vermoedelijk vooral van onregelmatige slaappatronen, op specifieke aspecten als geheugen, motivatie en leergedrag. Ook taal- en schrijfvaardigheden leken te worden beïnvloed.

Uitdagende taak voor ouders
Een verminderde functionering van algemene vaardigheden heeft uiteindelijk zijn weerslag op alle vakken, en zodoende op het algemeen functioneren van een kind op school.  Voldoende slaap, vaste routines voor het slapengaan en regelmatige bedtijden zijn daarom van groot belang voor de ontwikkeling van kinderen. In eerder onderzoek werden al aanwijzingen gevonden voor een slaaptekort bij pestende en agressieve kinderen. Kortom, het blijft de moeite waard om voldoende slaap en rust te creëren voor je kinderen. Ook in deze drukke tijden. Of misschien wel juíst in deze drukke tijden.


© ChronoMed Redactie / I.L.


Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik ben tevreden over mijn slaapkwaliteit



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau