Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Tieners onnodig dik door late bedtijden



03-10-2011 -

LEIDEN/ BUSSUM–Niet alleen voldoende slaap blijkt van belang voor een gezonde ontwikkeling van de tiener, ook de slaaptijden. Tieners die laat naar bed gaan en opstaan hebben een aanzienlijk grotere kans op overgewicht (obesitas) en lichamelijke inactiviteit dan kinderen die vroeg naar bed gaan, ook al slapen ze even lang.

Tiener in ontwikkeling
Het is al langer bekend dat slaaptekort slecht is voor de tiener in ontwikkeling. Het lichaam en de hersenen van tieners zijn immers nog volop in groei. Recent onderzoek van de Universiteit van Alberta suggereert zelfs dat het brein van twintigers nog in ontwikkeling is. Onderzoekers van de Universiteit van Zuid Australië hebben nu ontdekt dat niet alleen slaaptekort maar ook inadequate slaaptijden van belang zijn voor de gezondheid van tieners, aldus het tijdschrift ‘Sleep’.

Inactief gedrag
In het onderzoek werd bij 2000 kinderen van 9 tot 16 jaar oud gekeken naar de slaaptijden, gezondheid, gewicht en vrije tijdsbesteding. Kinderen die laat (na 22.40 uur) naar bed gaan en laat op staan hebben 2,9 keer zoveel kans lichamelijk inactief te zijn en 1,5 keer zoveel kans op overgewicht. Hoofdonderzoeker Carol Maher geeft aan dat de nachtbrakers, in tegenstelling tot de vroege vogels, meer tijd besteden aan zittende, passieve bezigheden zoals computer- en videospelletjes spelen of televisie kijken. Dit is niet verwonderlijk aangezien de keuzemogelijkheden in de avond overwegend passieve bezigheden betreffen, terwijl in de ochtend vaker actieve tijdsbesteding plaatsvindt. De leukste tv- programma’s zijn vaak in de avond te zien en er wordt ook meer tijd besteed aan online spelletjes en sociale media zoals Facebook. Uit het onderzoek blijkt dat kinderen die laat gaan slapen dertig minuten beweging per dag inruilen voor inactieve bezigheden.

Obesitas
Een belangrijke oorzaak van obesitas wordt al langere tijd gezocht in teveel ‘sedentaire’ (zittende) bezigheden, en niet zozeer in te weinig sport of andere intensieve lichaamsbeweging. Slaaptekort is ook reeds geassocieerd met obesitas. Het huidige onderzoek voegt hier dus nog een risicofactor voor tieners aan toe: te late slaaptijden. Een aantal factoren zijn bekend bij te dragen aan de kans op nachtbrakend gedrag onder tieners, namelijk het wonen in een grote stad, een lage sociaal- economische klasse, het hebben van een bijbaantje en een beperkt aantal broers of zussen.

Bewaken van nachtrust
Gemiddeld hebben tieners tussen de negen en tien uur slaap per nacht nodig, in tegenstelling tot volwassenen die met zeven à acht uur kunnen volstaan. Maar de huidige maatschappij biedt zoveel mogelijkheden, uitdagingen en verplichtingen voor tieners dat zowel de slaaplengte als het tijdstip van de slaap vaak tekort schieten. Kortom, de jeugd van tegenwoordig heeft nog steeds baat bij een avondklok en ouders die structuur en rust voor hun kinderen inbouwen.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau