Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Voorkom slaaprijden!



09-11-2011 -

LEIDEN/BUSSUM - Veel verkeersongelukken ontstaan doordat een bestuurder in slaap is gevallen, ook al is het slechts voor een paar seconden. De meeste mensen weten dat vermoeid achter het stuur zitten een groot risico oplevert, maar in de praktijk gebeurt het toch veel. The National Sleep Foundation in Amerika houdt deze week een preventie week met tips om ‘drowsy driving’ verkeersongelukken te voorkomen.

Drowsy Driving
Veel mensen realiseren zich dat in slaap vallen achter het stuur fataal kan zijn en daarom moet worden voorkomen. Echter, in de praktijk blijken mensen niet goed in staat te bepalen wannéér ze het risico lopen in slaap te vallen: de grens wordt dan ook vaak overschreden. Bovendien lijken veel mensen het moeilijk te vinden daadwerkelijk actie te ondernemen zodra ze beseffen dat rijden eigenlijk niet meer verantwoord is. Onderzoek van de AAA foundation for Traffic Safety laat zien dat 96% van de Amerikanen het onacceptabel vindt wanneer mensen hun ogen nauwelijks open kunnen houden achter het stuur. Desondanks geeft één derde toe dit in de afgelopen dertig dagen te hebben gedaan. De Amerikaanse campagne ‘Drowsy Driving Prevention Week’ tracht mensen meer  inzicht te geven in de symptomen, risico’s en mogelijke acties bij slaaprijden.

De effecten van slaperigheid
Slaperigheid achter het stuur zorgt voor een vertraagde reactiesnelheid, beperkt zicht, problemen met informatieverwerking en beoordelingsfouten. David Cloud van de National Sleep Foundation geeft aan dat het mogelijk is enkele seconden in slaap te vallen zonder dat te beseffen. Met een snelheid van 100 kilometer per uur betekent dit dat de bestuurder een afstand ter grootte van een voetbalveld aflegt in een toestand zonder enig bewustzijn. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat de beperkingen voor een bestuurder na 20 uur zonder slaap vergelijkbaar zijn met een alcohol percentage in het bloed van 0,08 %, de maximale toegestane hoeveelheid in Amerika.

Waarschuwingssignalen
De ´Drowsy Driving´ campagne heeft een lijst opgesteld van waarschuwingssignalen voor bestuurders dat er sprake is van slaperigheid en dat actie moet worden ondernomen. Deze lijst ziet er als volgt uit:
• Moeite met concentreren, regelmatig knipperen met de oog en/of zware oogleden.
• Moeite om te stoppen met dagdromen
• Niet goed tussen de lijnen kunnen rijden, stoeprandjes raken, bumperkleven, etc.
• Moeite het hoofd omhoog te houden
• Niet goed in staat zijn de laatste kilometers duidelijk te herinneren
• Herhaald gapen
• De afslag missen of verkeersborden over het hoofd zien
• Een onrustig, geïrriteerd, of agressief gevoel

Wat te doen
Er zijn verscheidene mogelijkheden om een slaap gerelateerd verkeersongeluk te voorkomen. Allereerst is het van belang uitgerust op weg te gaan, door de voorgaande nacht voldoende (gemiddeld 7-9 uur) slaap te nemen. Veel mensen willen zo snel mogelijk op een vakantiebestemming aankomen en vertrekken daarom laat op de avond. De vakantiebestemming heeft echter geen enkel nut meer als deze niet levend wordt bereikt. Alert achter het stuur en zo het risico op een ongeluk verkleinen zou belangrijker moeten zijn dan een avond eerder op de vakantiebestemming aanwezig zijn! Wissel het rijden af met andere bestuurders en zorg voor een medereiziger die kan helpen tijdig waarschuwingssignalen van slaperigheid te ontdekken. Neem elke twee uur of 150 kilometer een pauze om weer fris verder te kunnen rijden: haal wat te eten of strek even de benen. Indien het gevoel ontstaat in slaap te kunnen vallen is het belangrijk even langs de weg te stoppen voor een kort dutje. Na een dergelijk dutje kan men juist extra slaperig zijn, dus neem dan eerst de moeite om weer goed wakker te worden. Alcohol en medicijnen die als bijwerking slaperigheid kunnen hebben worden ten strengste afgeraden. Twee koppen koffie daarentegen helpen de bestuurder een aantal uren lang meer alert te zijn. Tot slot is het onverstandig om te rijden op momenten dat men normaal gewend is te slapen.

Word geen slaaprijder
Ook Nederland is druk bezig slaapongelukken te voorkomen middels de campagne ‘word geen slaaprijder’. En niet voor niets: slaperige bestuurders veroorzaken in Nederland meer ongevallen dan alcohol. Behalve slagzinnen als ‘twee uur rijden, kwartiertje rust’ wordt in de campagne ook geadviseerd de auto koel en rookvrij te houden, omdat warmte en rook vermoeid maken. Regelmatig eten en drinken is van belang om alert te kunnen zijn achter het stuur, maar zware maaltijden moeten worden voorkomen omdat de energie dan naar de maag in plaats van de hersenen gaat. Kortom, slaaprijden vormt overal ter wereld een probleem maar gelukkig wordt er steeds meer gedaan om slaap gerelateerde verkeersongelukken te voorkomen. Het is uiterst belangrijk zelf alert te zijn op de waarschuwingssignalen en bovendien te realiseren dat men in slaap kan vallen zonder zich daar achteraf bewust van te zijn. Let op de signalen en onderneem vroegtijdig actie om slaperig rijden en daarmee ongelukken te voorkomen!


© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik heb wel eens slaappillen gebruikt



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau