Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Kersensap als slaapdrank



04-11-2011 -

LEIDEN/BUSSUM - Het drinken van kersensap voor het slapengaan verbetert de slaapkwaliteit- en duur. Het kersensap verhoogt de hoeveelheid melatonine in het lichaam, een hormoon dat de slaap reguleert. De warme melk zat? Kersensap biedt een alternatief!

Het is al langer bekend dat onze voedselinname van invloed is op onze slaap. Koffie houdt ons wakker, warme melk helpt bij het inslapen. Onderzoek van de Northumbria University heeft nu ontdekt dat geconcentreerd kersensap van de ‘montmoncery kers’ als een effectieve slaapdrank fungeert. Door het drinken van het kersensap wordt de hoeveelheid melatonine in het lichaam verhoogt. Melatonine is het hormoon dat de slaap reguleert: de stof geeft het lichaam een signaal dat het tijd is om zich klaar te maken voor de nachtelijke slaap.

In het onderzoek dronken proefpersonen zeven dagen lang tweemaal per dag 30 milliliter geconcentreerd kersensap of een placebo (een ‘nep’-drankje). Aan de hand van de melatonine-concentratie in het lichaam en de registratie van de slaap- en waakcyclus van de proefpersonen kon het effect van het kersensap worden onderzocht. Bij de proefpersonen die het kersensap dronken werd 15 tot 16 procent meer melatonine geconstateerd in de urine. Deze proefpersonen brachten gemiddeld 15 minuten langer in bed door en sliepen in totaal 25 minuten langer, waarmee de slaapefficiëntie toenam met 5 tot 6 procent. Overdag besteedden de proefpersonen die kersensap dronken nu ook minder tijd aan slapen in vergelijking tot de controlegroep en tot hun eigen slaapgewoonten vóór het onderzoek. Kortom, niet alleen de slaapduur maar ook de kwaliteit ervan nam toe bij proefpersonen die kersensap dronken.

Melatonine wordt al jaren gebruikt om slaapproblemen te bestrijden. Het biedt vaak uitkomst voor mensen met een jetlag, insomnie of werk in nachtdiensten. In een aantal landen, waaronder Groot- Brittanië, is melatonine niet in supplementvorm te verkrijgen en vormt het kersensap dus een uitkomst. Daarnaast is met dit onderzoek opnieuw aangetoond welke invloed dieet kan hebben op onze gezondheid. Voldoende slaap en een goede slaapkwaliteit dragen bij aan het herstel van het lichaam en voorkomen uitval van hersenfuncties zoals concentratie en geheugen. Slaap is noodzakelijk voor mensen en dieren: toch hebben veel mensen last van slaapproblemen. Het is niet duidelijk of het kersensap ook effectief is bij mensen met slaapproblemen maar het kan geen kwaad om het eens te proberen. Werkt de kersensap onvoldoende dan kunt u zich op deze website aanmelden voor een persoonlijke slaaptherapie die is afgestemd op uw symptomen, situatie, slaapgewoonten, bioritmiek en doelen.

© ChronoMed Redactie/ I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Stress beïnvloed mijn slaap nauwelijks



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau