Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Eiwit houdt ons wakker en slank



25-11-2011 - LEIDEN/ BUSSUM – Last van slaperigheid tijdens het werk? Eet dan iets eiwitrijks, in plaats van suiker! Nieuw onderzoek laat zien dat eiwitten, en niet suiker, de cellen activeren die ons wakker houden. Bovendien zet eiwit het lichaam aan tot de verbranding van calorieën.

Druivensuiker
Al jaren heerst het idee dat suiker helpt om ons wakker te houden. Een lekkere chocoladereep tegen het indutten na een zware sportwedstrijd of druivensuiker om de ogen open te houden achter het computerscherm. Ook al weten we dat na het eten van suiker ook een energiedip ontstaat, toch zijn we in de veronderstelling dat suiker ons wat energie geeft. Echter, nieuw onderzoek impliceert dat het niet suikers maar vooral eiwitten zijn die ons wakker houden en calorieën verbranden. Misschien dus voortaan bij een moment van slaperigheid maar eiwitten eten in plaats van suiker.

Alertheid
In het onderzoek werd gekeken naar de invloed van voedingsstoffen op het proces van alertheid en de verbranding van calorieën in ons lichaam. Ons energieniveau en de mate van alertheid worden bepaald door ‘orexine cellen’. Wanneer deze cellen gestimuleerd worden geven ze het neuropeptidehormoon orexine (hypocretine) af, waardoor het alertheidsniveau toeneemt en het lichaam calorieën gaat verbranden. Een beperkte activiteit van orexine cellen is reeds geassocieerd met narcolepsie en gewichtstoename.

Eiwit versus glucose
In de studie werd ontdekt dat bepaalde aminozuren de activiteit van orexine cellen méér stimuleert dan andere voedingsstoffen. Deze aminozuren zitten vooral in eiwitten. Glucose (druivensuiker) daarentegen vermindert de activiteit van de orexine cellen. Het onderzoek impliceert daarom niet alleen dat eiwitten een positieve invloed hebben op alertheid en calorieverbranding, maar ook dat suiker het tegenovergestelde effect bereikt.

Slaap, gewicht en dieet
Het onderzoek van de Universiteit van Cambridge, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift 'Neuron',  geeft nieuwe inzichten in onze huidige kennis over slaapproblemen en overgewicht. Slaap, gezondheid en lichaamsgewicht zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, zoals ook hoofdonderzoeker Denis Burdakov benadrukt. Zowel het werken in ploegendiensten, waarbij sprake is van onregelmatige slaaptijden, als een ongezond dieet kunnen leiden tot zwaarlijvigheid. Het onderzoek impliceert dat we bij vermoeidheid beter eiwitten kunnen nuttigen dan suiker, maar ook dat het eten van eiwitten het lichaam aanzet om calorieën te verbranden. Verder onderzoek zal meer inzicht moeten geven in het precieze verband tusssen eiwitten, alertheid en calorieverbranding. Maar op basis van deze onderzoeksgegevens lijkt het ‘aantrekkelijker’ om voor ei dan zoetigheid te gaan.


© ChronoMed Redactie / I.L.S.


Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Stress beïnvloed mijn slaap nauwelijks



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau