Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Meer stressbestendig door goede slaap



27-11-2011 - LEIDEN/BUSSUM – Slapen is niet alleen belangrijk voor de fysieke gezondheid; het draagt ook bij aan de verwerking van emotionele gebeurtenissen. Tijdens de droomfase (REM-fase) vermindert het stressniveau in de amygdala, het emotionele centrum van de hersenen. Hierdoor lijkt onze ratio de overhand te kunnen nemen waardoor we de volgende dag minder intense emoties ervaren.

Slaap is essentieel
De nachtelijke slaap van een volwassen mens bestaat uit meerdere cycli van elk circa 90 minuten. Tijdens elke cyclus doorlopen we gemiddeld vijf verschillende fasen. Elke slaapcyclus begint met een lichte slaap, gevolgd door de diepe slaap en tot slot de REM-slaap, ofwel ‘droomfase’. Er bestaan nog altijd veel vragen over de precieze functie van slaap en deze afzonderlijke fasen. Maar het is duidelijk dat slaap essentieel is voor de lichamelijke en psychische gezondheid van de mens. Slaap heeft een herstelfunctie voor het lichaam en is van belang voor de groei. Slaaptekort leidt vaak, naast een lage weerstand en fysieke klachten, tot cognitieve problemen zoals concentratie- en geheugenmoeilijkheden, stemmingsklachten en een verminderde alertheid.

Emotionele gebeurtenissen

Onderzoek van de University of California, Berkeley, werpt nieuw licht op de functie van REM-slaap. De resultaten van de studie impliceren dat tijdens de REM-fase emotionele gebeurtenissen worden verwerkt en als minder pijnlijk worden ervaren. In het onderzoek werden aan 35 proefpersonen 150 emotionele afbeeldingen getoond. Dit werd na 12 uur herhaald, maar bij één groep zat een nacht slaap tussen de testmomenten, terwijl de andere groep de beide testmomenten op één dag doorliepen.

Stressvrije periode

De groep die tussendoor had geslapen vertoonde een significante afname in de emotionele reactie op de afbeeldingen in vergelijking tot het eerste testmoment. Aan de hand van MRI scans werd duidelijk dat er in deze groep tevens sprake was van een verminderde activiteit in de amygdala, het emotionele centrum van de hersenen. Een analyse van het slaappatroon van de proefpersonen liet vervolgens zien dat tijdens de REM-fase (droomslaap) minder norepinefrine vrijkomt, een neurotransmitter die geassocieerd wordt met stress. De onderzoekers vermoeden dat in deze stressvrije periode het rationele deel van ons brein de overhand kan nemen waardoor emoties minder heftig worden: de gebeurtenissen worden in een nieuw, stressvrij perspectief geplaatst. Hierdoor hebben we de volgende dag het gevoel beter met de emotionele gebeurtenis om te kunnen gaan, legt onderzoeker Matthew Walker uit.  

Posttraumatische Stress Stoornis
Ook voor mensen met een posttraumatische stress stoornis (PTSS) is dit onderzoek interessant. Het proces van uitschakeling van stresshormonen lijkt namelijk onvoldoende plaats te vinden bij mensen met PTSS. Doordat ze de emotionele gebeurtenis onvoldoende verwerken tijdens de REM-slaap, herbeleven mensen met PTSS het trauma regelmatig in de vorm van nachtmerries en emotionele reacties op situaties de hen aan het trauma doen herinneren. Dit onderzoek bevestigt dat medicatie waarbij norepinefrine onderdrukt wordt effectief kan zijn bij de behandeling van PTSS. Niet alleen de PTSS- klachten maar ook de slaap van PTSS- patiënten kan zo verbeteren.

Verder onderzoek is noodzakelijk maar het huidige onderzoek bevestigt alvast de vermoedens dat slaap, en in dit geval vooral de droomslaap, essentieel is voor het geestelijk welzijn van de mens.


© ChronoMed Redactie / I.L.S.


Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik ben tevreden over mijn slaapkwaliteit



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau