Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Langer slapen genetisch bepaald



08-12-2011 - LEIDEN/BUSSUM – Langslapers lui? Volgens nieuw onderzoek niet: mensen met het gen ‘ABCC9’ hebben elke nacht gemiddeld een half uur meer slaap nodig. Dus luister naar je lichamelijke behoeften en niet alleen naar de voorgeschreven 'norm'!

Slaapbehoefte
Gemiddeld slapen mensen een derde van hun leven. Gemiddeld, want de één kan met slechts zes uur slaap per nacht goed functioneren, terwijl de ander zeker tien uur nodig heeft. Hoelang we slapen is ook afhankelijk van de leeftijdsfase waarin we ons bevinden: een pasgeboren baby slaapt vaak wel 17 uur per dag terwijl mensen boven de vijftig jaar vaak met zes uur kunnen volstaan. Kinderen hebben, naarmate ze ouder worden, steeds minder slaap nodig. Maar hóeveel? Dat verschilt vervolgens weer per kind.  Door regelmatig te kijken naar het aantal uren dat een kind slaapt als het niet te hoeft worden gewekt voor school of andere afspraken, kan deze slaapbehoefte redelijk worden vastgesteld.

Fruitvliegjes
Onderzoek van de University of Edinburgh heeft aangetoond dat individuele verschillen in slaapbehoefte genetisch bepaald zijn. Bij meer dan 10.000 mensen uit verschillende landen in Europa werd gevraagd hoe lang zij per nacht sliepen. Aan de hand van een bloedmonster kon het DNA van de proefpersonen worden vergeleken. Daaruit werd duidelijk dat mensen met het ABCC9 gen meer slaap nodig hadden dan de aanbevolen acht uur per nacht. Dit gen speelt een rol in het controleren van energie niveaus in het lichaam. In het onderzoek werd vervolgens gekeken naar de relatie tussen het gen en de hoeveelheid slaap bij fruitvliegjes. Daaruit bleek dat fruitvliegjes zonder het ABCC9 gen drie uur korter sliepen dan fruitvliegjes mét het gen. Eén op de vijf Europeaanse mensen beschikt over dit gen en heeft dus een grotere slaapbehoefte dan gemiddeld.

Slaapgedrag
Verscheidene factoren spelen een rol bij slaap, en genetische variatie is daar één van. Behalve leeftijd zijn bijvoorbeeld ook het seizoen en circadiane (dag- en nacht) ritmes in het lichaam belangrijk: in de winter en tijdens de nacht hebben we over het algemeen meer behoefte aan slaap. Ook de geografische breedtegraad waarop mensen leven lijkt invloed te hebben op slaapbehoefte. Om duidelijkheid te krijgen over de gezondheidseffecten van slaapgedrag is het van belang om inzicht te krijgen in de biologie van het slapen, aldus onderzoeker Jim Wilson. Eerder onderzoek heeft laten zien dat meerdere genen van belang zijn in het slaapproces, en de precieze werking van deze genen kan in de toekomst mogelijk verklaren waarom sommige mensen slaapproblemen hebben en anderen niet. Maar de mate waarin we ons gedragen naar deze genen is minstens zo belangrijk als de genetische variatie zelf, stelt slaapexpert Neil Stanley. Het negeren van een slaapbehoefte of het erop na houden van ongezonde slaapgewoonten; er zijn allerlei gedragingen die uiteindelijk bepalen hoe onze slaap eruit komt te zien. En dáár kunnen we van alles aan veranderen. Luister naar lichamelijke behoeften en wees bewust van gedragingen die het slaappatroon kunnen beïnvloeden; dát is minstens zo belangrijk om een gezond slaappatroon te creëren. Voor persoonlijke hulp op dit gebied kunt u zich aanmelden op deze website.


© ChronoMed Redactie / I.L.S.

Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Hoe ouder ik word hoe slechter ik slaap



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau