Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Beweging verbetert de slaap



07-12-2011 - – BUSSUM – Te moe om te sporten? Toch doen! Door voldoende te bewegen verbetert de nachtelijke slaap én voelen mensen zich overdag minder vermoeid.

‘Dagelijkse Dosis 30 minuten’
Voldoende beweging wordt al tijden gepromoot in ons land. De richtlijn volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen: minimaal vijfmaal in de week 30 minuten matig intensief bewegen. Bij matig intensief bewegen is je hartslag iets hoger dan gebruikelijk en ga je wat sneller ademen. Een stukje fietsen (minimaal tien minuten!), de hond uitlaten, trap lopen: dit zijn manieren om gezond bewegen in je dagelijkse leven in te voegen. Voldoende beweging is van belang voor een goede gezondheid. Het draagt bij aan een gezond gewicht in deze tijden van ‘zittend’ leven; de meest mensen besteedden het grootste deel van de dag op een stoel achter de computer, in de auto of voor de televisie. Bewegen is ook van belang voor een gezonde bloeddruk en cholesterolniveau. Het verkleint bovendien de kans op suikerziekte en hart- en vaatziekten en is een bekend middel tegen een depressieve stemming. Tot slot bevestigt onderzoek van de Oregan State University nu dat voldoende beweging bijdraagt aan een goede nachtrust en een fitter gevoel overdag.

Vele voordelen
Uit het onderzoek onder 2600 proefpersonen (18- 85 jaar) bleek dat minimaal 150 minuten bewegen per dag leidde tot een verbetering in slaapkwaliteit van een overtuigende 65 procent. Bovendien voelden proefpersonen die voldoende bewogen zich overdag minder slaperig en hadden minder moeite zich te concentreren wanneer ze moe waren (afname van 45 procent). Tot slot nam de kans op kramp tijdens het slapen af met 68 procent.

Efficiënter werken
Dit is het eerste onderzoek met een brede en representatieve steekproef waarbij echt werd gemeten hoeveel de proefpersonen bewogen en sliepen, aldus onderzoeker Brad Cardinal.  Mensen hebben de neiging te overschatten hoeveel ze bewegen en de slaapkwaliteit te onderschatten: eerder onderzoek met vragenlijsten gaf daarom geen realistisch beeld. Het onderzoek geeft niet alleen aan dat voldoende beweging kan helpen bij een goede nachtrust, maar ook dat mensen overdag meer energie en concentratie hebben. Dat kan natuurlijk zorgen voor een betere productiviteit op het werk of meer aandacht voor de leerkracht in de klas. Overigens krijgen kinderen het advies élke dag 60 minuten te bewegen.

Denk aan de lange termijn
Kortom, voldoende beweging is niet alleen goed voor het gewicht of de bloeddruk: het speelt een belangrijke rol in een goede slaap en het energieniveau. Te moe om te sporten? Op de langere termijn geeft het juist energie en voorkomt vermoeidheid! Onthoud dát, naast alle andere voordelen van bewegen, voor de volgende keer dat de auto zo aantrekkelijk op de oprit staat te lonken…


© ChronoMed Redactie / I.L.S.

Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik ben tevreden over mijn slaapkwaliteit



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau