Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Noodzaak behandeling slapeloosheid onderschat



24-01-2012 - BUSSUM/LEIDEN – Veel mensen die last hebben van slapeloosheid lopen door met deze problemen. Zo blijkt uit een recent onderzoek dat gepubliceerd is in 'The Lancet'. Men is zich vaak niet bewust van de gevaren die slapeloosheid met zich mee kan brengen. Een groot deel van de mensen met slapeloosheid laat zich daarom onterecht onbehandeld, met alle gevolgen van dien.

Slapen op commando

In Nederland hebben erg veel mensen last van slaapproblemen. Slapeloosheid is een van de meest voorkomende boosdoeners en uit zich in problemen met in- en doorslapen. Oorzaken zijn in erg veel richtingen te zoeken, variërend van reuma of depressie tot stress of een inadequaat slaapritme. We leven in een 24-uurs maatschappij waarbij het licht dag en nacht aan staat, werk op de meest gevarieerde tijden kan worden uitgevoerd en slaap- en waaktijden afhankelijk zijn van de eisen van de maatschappij. We slapen wanneer onze planning dat toelaat, in plaats van te luisteren naar onze lichamelijke behoeften en het ondergaan van de zon. We gunnen ons lichaam geen tijd om te ontdekken dat het binnenkort bedtijd is; in plaats daarvan stappen we direct na het thuiskomen of computeren in bed. De adrenaline giert nog door ons lijf van de vele, niet- behaalde doelen overdag waardoor we ’s nachts, onbewust of bewust, planningen maken om de volgende dag zo efficiënt mogelijk te werken. Het is dan ook niet zo heel vreemd dat zoveel mensen duizenden schaapjes moeten tellen om in slaap te komen of midden in de nacht uren rechtop zitten in bed.

Vervelende gevolgen

Slapeloosheid maakt niet alleen dat de nachten eeuwig lang duren maar zorgt uiteraard ook voor grote vermoeidheid overdag. Concentratie- en geheugenproblemen, evenals stemmingswisselingen, zijn ook niet onbekend bij mensen die vaak wakker liggen. Dat is op zich al vervelend genoeg, maar de consequenties van slapeloosheid zijn nog veel groter. Slaap is namelijk essentieel voor een gezond lichaam en een gezonde werking van de hersenen. Tijdens onze slaap herstellen we van de inspanningen die ons lichaam tijdens de dag heeft gedaan. Het helpt ons vechten tegen schadelijke cellen en virussen, we verwerken informatie en emoties en laden ons lichaam op voor een nieuwe dag. Daarom is chronische slapeloosheid gerelateerd aan allerlei vervelende lichamelijke en psychologische problemen. Zo hebben mensen met slapeloosheid vaker last van een hoge bloeddruk, hartfalen en diabetes maar ook depressie, overgewicht en cognitieve beperkingen. Langdurige slapeloosheid is dus een ernstige zaak die tijdig moet worden behandeld.

Behandelbaar zonder medicatie
Toch zoeken veel mensen geen hulp als ze last hebben van slapeloosheid, blijkt uit een onderzoek dat gepubliceerd werd in wetenschappelijk tijdschrift ‘The Lancet’. Vaak bestaat er een angst voor het gebruik van medicatie als oplossing voor de slaapproblemen. Maar in de meeste gevallen is slaapmedicatie helemaal niet nodig. Er zijn eenvoudige manieren om slapeloosheid te verhelpen. Cognitieve gedragstherapie is erg effectief in de behandeling van slapeloosheid zonder enige bijwerkingen, aldus onderzoeker Charles Morin. De therapievorm bestaat uit een combinatie van praten en gedragsaanpassingen in de vorm van bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen en het opbouwen van een adequaat slaapritme. Het is daarom onnodig dat zoveel mensen met slapeloosheid onbehandeld blijven. Slapeloosheid is nu eenmaal niet zo onschuldig als het lijkt. En tegelijkertijd vaak beter te behandelen dan men verwacht.


© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau