Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Krimpend brein door slaaptekort



09-02-2012 -

LEIDEN/BUSSUM – Na een nacht slecht slapen presteren we minder goed op geheugentaken, kunnen we ons moeilijk concentreren en zijn we vaak emotioneel. Een nachtje bijslapen kan ons vervolgens weer op ons gebruikelijke niveau terugbrengen. Maar als we chronisch slaaptekort hebben blijven bepaalde hersenfuncties aangetast. De hippocampus, het hersengebied dat betrokken is bij leren, geheugen en emoties, krimpt.

Een wereld vol mogelijkheden
Voldoende slaap staat niet altijd bovenaan onze prioriteitenlijst in deze drukke tijden. Werk, gezin, sport, een sociaal leven, bijblijven met nieuwe media, zelfontplooiing; allemaal zaken die voorrang krijgen op het voldoen in onze slaapbehoefte. In deze welvarende tijden is alles mogelijk, en daarom willen we ook zoveel. We vinden vaak zelfs onbewust dat we zoveel hóren te willen en hóren te kunnen. De mogelijkheden zijn er immers, in tegenstelling tot vroeger. En dus horen we ze te benutten. We stellen eisen aan onze woon- en werksituatie, want dat is mogelijk. We combineren werk met een gezin, sociaal leven, individuele ontwikkeling, voldoende lichaamsbeweging en een flink aantal hobby’s, want dat kan. Tegelijkertijd proberen we gezond te blijven want we weten hoe dat moet. Maar dat kúnnen we lang niet altijd. Er is geen tijd meer over om gezond te eten, het lichaam regelmatig te ontspannen en bovenal: voldoende te slapen. En door dat laatste beperken we onszelf in het naleven van al die fantastische mogelijkheden in de nabije toekomst. Want slaap is brood- en broodnodig. 

Slaap is van levensbelang
Onderzoek heeft al veelvuldig aangetoond hoe belangrijk slaap is voor onze gezondheid. Van te weinig slaap worden we dik. We krijgen een verhoogd risico op hartfalen. Kinderen presteren minder goed op school. Ons lichaam kan zich onvoldoende herstellen van de dag en daarom hebben we weinig weerstand tegen ziekte.  Mannen maken minder testosteron aan bij chronisch slaaptekort. De kans op darmkanker wordt groter. Onze bloeddruk raakt verhoogt. Duizend- en – één redenen om slaap bovenaan de prioriteitenlijst te zetten. Maar recent onderzoek voegt hier nog een belangrijke reden aan toe: onze hersenen krimpen bij chronisch slaaptekort.

Slaap en depressie
Eerder ontdekte hoofdonderzoeker Peter Meerlo al dat een week lang slaaptekort een negatieve invloed heeft op het serotoninesysteem bij ratten. Dit systeem is betrokken bij stress en emotie en raakt flink ontregeld door het slaaptekort. Maar het onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen liet nu zien dat de hippocampus in het rattenbrein werkelijk krimpt na chronisch slaaptekort. De hippocampus gebruiken we bij het leren, geheugenfuncties en het ervaren van emoties. Bij depressieve mensen is ook vaak sprake van een verkleinde hippocampus en een ontregeld serotoninesysteem. Het is daarom niet ondenkbaar dat slaapproblemen kunnen leiden tot depressie, en niet alleen andersom.

Investering
Onderzoek zal nog moeten aantonen of de hippocampus weer kan groeien bij een gezond slaappatroon. Bovendien is het onderzoek bij ratten gedaan en zal nog moeten worden bevestigd dat slaaptekort ook bij mensen leidt tot een krimpende hippocampus. Maar het huidige onderzoek toont wederom aan hoe belangrijk het is om slaap bovenaan de prioriteitenlijst te zetten. Minder hooi op de vork, meer tijd voor vaste slaaproutines, minder gebruik van de nieuwe media voor het slapen en professionele hulp als dat allemaal nog niet helpt tegen slapeloosheid. Dát is investeren in de eigen toekomst.


© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik ben tevreden over mijn slaapkwaliteit



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau