Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Slecht slapen na trauma heeft functie



20-02-2012 -

LEIDEN/BUSSUM – Na een traumatische ervaring hebben mensen vaak last van slaapproblemen. Onderzoek toont aan dat hier een goede reden voor is. Tijdens het slapen wordt de emotionele gebeurtenis namelijk in het geheugen verankerd. En dus ook de negatieve emoties die met de gebeurtenis gepaard gaan.

Opslaan emotionele gebeurtenis
Na een trauma worden slachtoffers vaak geadviseerd even te gaan slapen om de situatie te kunnen verwerken. Nieuw onderzoek suggereert dat mensen met een posttraumatische stress stoornis (PTSS) juist baat hebben bij slaapdeprivatie: door wakker te blijven krijgen de negatieve emoties geen kans zich in het geheugen te verankeren. Tevens lijkt het erop dat insomnie als gevolg van een trauma het slachtoffer juist helpt een stukje van de gebeurtenis te vergeten, stelt hoofdonderzoeker Rebecca Spencer.

In het onderzoek kregen proefpersonen een serie foto’s te zien die varieerden in de mate van emotionele beladenheid (bijvoorbeeld een foto van een oorlogssituatie), waarbij ze moesten aangeven hoe ze zich voelden bij de foto. Twaalf uur later kregen proefpersonen opnieuw een serie foto’s te zien. Proefpersonen die even mochten slapen konden zich de foto’s beter herinneren dan proefpersonen die wakker waren gebleven. Bovendien was de emotionele reactie op foto’s bij de proefpersonen die tussendoor sliepen nog net zo sterk als bij de eerste serie foto’s, terwijl deze bij de wakker gebleven proefpersonen minder intens was geworden. REM- slaap (droomslaap) bleek een belangrijke rol te spelen in het opslaan van de emoties, maar niet de gebeurtenissen zelf.  Hoe meer REM-slaap de proefpersonen genoten, hoe emotioneler ze de foto beoordeelden.  Kortom, niet alleen de foto zelf maar ook de emoties gekoppeld aan de foto werden beter opgeslagen tijdens het slapen.

Extreme fysiologische reactie
In onze slaap verwerken we wat we overdag hebben meegemaakt. We slaan gebeurtenissen op in ons geheugen omdat we daar in de toekomst profijt van hebben. We leren op deze manier of we dergelijke gebeurtenissen voortaan moeten vermijden of juist niet. Ook de emoties die aan een gebeurtenis gekoppeld zijn krijgen een plekje. Eerder onderzoek liet zien dat slaap de scherpe kantjes van onze emoties af kan halen, doordat we ons tijdens de droomslaap (REM-fase) in een ‘stressvrije zone’ bevinden. Daardoor neemt als het ware onze ratio de overhand en worden emoties minder heftig. Het onderzoek toonde dan ook aan dat men bij een goede slaap meer stressbestendig was.

Echter, de situatie werkt een beetje anders zodra er werkelijk sprake is van een traumatische gebeurtenis. De emoties zijn in het geval van een trauma zó heftig dat ze een extreme fysiologische reactie teweegbrengen. We hebben er weliswaar baat bij de gebeurtenis in ons geheugen op te slaan zodat we deze in de toekomst kunnen vermijden. Maar de extreme fysiologische reactie die we krijgen op basis van de negatieve emoties wil ons lichaam niet steeds opnieuw ervaren. En als we slapen wordt de emotionele gebeurtenis in ons geheugen verankerd, evenals de negatieve emoties die daar bij horen. Het lijkt er daarom op dat de slaapproblemen als gevolg van een traumatische gebeurtenissen als doel hebben ons te beschermen tegen het steeds weer herbeleven van de schadelijke emotionele reactie.


© ChronoMed Redactie / I.L.S



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Stress beïnvloed mijn slaap nauwelijks



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau