Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Slaaptekort versterkt de eetlust



21-03-2012 -

LEIDEN/BUSSUM – Mensen die te weinig slapen hebben een vergrote kans op overgewicht. Slaaptekort leidt tot een grotere inname van calorieën. Tijdens een langere wakkere periode worden echter niet méér calorieën verbrand. Met gewichtstoename als gevolg.

Slaap is broodnodig

In de Westerse maatschappijen groeien overgewicht en slaaptekort uit tot serieuze epidemieën. In tegenstelling tot vroeger zijn de mogelijkheden in de huidige tijden onuitputtelijk. En dus negeren we onze lichamelijke behoeften in een poging zoveel mogelijk uit het leven te halen. Dat werkt natuurlijk averechts. Slaap is essentieel voor een gezond lichaam. Het helpt ons herstellen van de lichamelijke en psychische inspanning overdag. Het stressniveau dat we overdag opbouwen daalt tijdens de slaap, waardoor ons lichaam weer de kans krijgt zich te wapenen tegen schadelijke indringers. Onze hersenen hebben ook rust nodig om herinneringen op te slaan en emoties te verwerken. Slaaptekort kan dan ook talloze nadelige consequenties hebben. En overgewicht is daar één van.

Extra calorieën, géén extra energieverbruik
Onderzoekers van de Mayo Clinic in Amerika toonden aan dat slaaptekort leidt tot een inname van extra calorieën. Bij de groep van 17 proefpersonen werd eerst gekeken naar de slaapduur tijdens gebruikelijke nachten thuis. Deze duurde gemiddeld 6,5 uur. Vervolgens sliepen de proefpersonen acht nachten in het laboratorium. Eén helft van de groep behield het gebruikelijke slaappatroon van gemiddeld 6,5 uur, terwijl de andere proefpersonen langer wakker bleven en slechts zo’n 5,2 uur per nacht sliepen. Deze kleine verandering in slaapduur had grote gevolgen: de proefpersonen die korter sliepen dan ze gewend waren namen gemiddeld 549 extra calorieën per dag in. Ondanks het grotere aantal wakkere uurtjes verbranden deze proefpersonen niet méér energie. We zijn dus niet actiever naarmate we langer wakker zijn maar verdelen vermoedelijk onze energie over de wakkere uurtjes. Een extra inname van calorieën in relatie tot eenzelfde energieverbruik leidt uiteraard tot een toename in gewicht: een week slaaptekort kan al tot een halve kilo extra lichaamsgewicht leiden.

Krimpende slaapduur
Opvallend genoeg sliepen de mensen vóór deelname aan het laboratoriumdeel van het onderzoek ook slechts gemiddeld 6,5 uur per nacht, terwijl 7 tot 9 uur slaap geadviseerd wordt. Dit is volledig in lijn met de bevindingen van eerder onderzoek dat men de laatste decennia geneigd is steeds minder te slapen. En dat is vermoedelijk het gevolg van de toegenomen mogelijkheden, het kunstlicht, de 24-uursmaatschappij en de ongezonde leefstijlen die uit deze veranderingen voortvloeien en weerslag hebben op de slaapkwaliteit.

Slaap als onderdeel van dieet
De oorzaak van de toegenomen eetlust als gevolg van slaapgebrek moet in toekomstig onderzoek nauwkeurig worden onderzocht. In vergelijking met eerdere studies werden contrasterende niveaus van de, aan honger gerelateerde, hormonen leptine en ghreline gevonden, aldus hoofdonderzoek Andrew Calvin. Ook een toegenomen energieverbruik bij slaaptekort kan de extra calorie-inname niet verklaren. Hoelang het effect van slaaptekort op een toegenomen eetlust blijft bestaan kan niet op basis van dit onderzoek worden geconcludeerd. Misschien bouwt de invloed van slaaptekort op voedselinname wel op en wordt het effect steeds groter en groter, net als bij slaapschuld het geval is. Hoe dan ook is het directe effect van slaaptekort op een toegenomen calorie- inname wederom aangetoond. En dus zouden gezonde slaapgewoontes hedendaags onderdeel behoren uit te maken van een gezond dieet.
 

© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau