Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Nieuwe media verstoren slaap



26-03-2012 -

LEIDEN/ BUSSUM – Nieuwe media zoals smartphones, tablets en laptops hebben een negatieve invloed op de nachtrust. Veel  jong volwassenen bekijken nog even Facebook of email  voor het slapen gaan. Niet alleen gaan ze daardoor later naar bed, ook raakt de slaapkwaliteit verstoort.

Sociaal netwerk

De nieuwe media maken ons overal bereikbaar en brengen ons fantastische gadgets waardoor het leven een stuk simpeler wordt. Maar er zijn ook grote nadelen aan verbonden. Juist doordat we overal bereikbaar zijn worden we constant afgeleid door berichtjes en wordt er verwacht dat we ook direct kunnen reageren. Vooral jong volwassenen maken veel gebruik van nieuwe media als hulpmiddel in het onderhouden van een groot sociaal netwerk. Het werkt verslavend zodat er niet alleen overdag, maar ook ’s avonds en soms zelfs ’s nachts op de telefoon of laptop wordt gekeken. En dát is niet bevorderlijk voor de nachtrust.

Prikkels en emoties
Onderzoek van de Universiteit van Antwerpen en het Universitair Ziekenhuis Antwerpen keek naar het mediagebruik onder 2000 scholieren van 13 tot 20 jaar. Het gebruik van nieuwe media vóór het slapen gaan beïnvloedde niet alleen het moment waarop de scholieren naar bed gingen, maar ook de nachtrust die daarop volgde. En dat deed het op drie manieren, aldus hoofdonderzoeker John Verbraecken. Ten eerste krijgen de hersenen door het gebruik van smartphones en laptops ’s avonds allerlei prikkels te verwerken. Als onze hersenen door informatie wordt geprikkeld, kost het even tijd voor we deze prikkels hebben verwerkt en dus zijn onze hersenen niet ontspannen genoeg voor een goede nachtrust. Ten tweede reageren jongeren zowel met positieve als negatieve emoties op de berichten die ze bijvoorbeeld via Facebook of de telefoon doorkrijgen. Positieve emoties kunnen ervoor zorgen dat we alert en opgewonden raken waardoor het moeilijker is in slaap te komen. En als jongeren negatieve emoties ervaren zijn ze geneigd daar tijdens de nacht mee bezig te blijven.

Slaaphormoon
Tot slot hebben de nieuwe media een negatieve invloed op de nachtrust vanwege het licht dat ze voortbrengen. Onze slaapcyclus wordt beïnvloedt door donker en licht: wanneer het donker is neemt de productie van het slaaphormoon melatonine toe. Het licht van bijvoorbeeld een tablet of telefoon onderdrukt de aanmaak van dit slaaphormoon. Niet alleen zorgt dat ervoor dat we moeilijker de slaap kunnen vatten, ook hebben we niet voldoende melatonine aangemaakt voor een goede slaapkwaliteit tijdens de rest van de nacht. Televisie en het spelen van videogames kan ook invloed hebben op de nachtrust van mensen, maar dit effect is minder sterk dan het gebruik van nieuwe media. Deels heeft dit vermoedelijk te maken met de afstand tot de lichtbron, namelijk de televisie, die een stuk groter is dan bij een tablet of laptop. Verder hebben de nieuwe media een veel groter activerend effect vanwege de nieuwe informatie en reacties die de sociale berichten teweegbrengen. Het onderzoek is gedaan bij jongeren aangezien deze het meest veelvuldig gebruik maken van nieuwe media. Echter, het is zeer onwaarschijnlijk dat de gevolgen van nieuwe media voor de nachtrust alleen tot jongeren beperkt worden. Met andere woorden: zet je telefoon, laptop of tablet op non-actief minimaal een uur voordat je naar bed wil gaan. Dat zal de nachtrust ongetwijfeld ten goede komen. 


© ChronoMed Redactie/ I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Stress beïnvloed mijn slaap nauwelijks



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau