Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Onregelmatige slaap: risico op diabetes



17-04-2012 -

LEIDEN/BUSSUM - Mensen die onregelmatig of te weinig slapen hebben een verhoogde kans op het krijgen van diabetes. Ook neemt het gewicht toe, evenals het risico op het stofwisselingssyndroom. Deze bevindingen zijn in het bijzonder relevant voor mensen die in ploegendiensten werken en geven wederom aan hoe belangrijk een vast, gezond slaappatroon is.

Biologische ritmes

Levende wezens, en dus ook mensen, houden van een vast ritme. Ons lichaam weet graag wat het kan verwachten. Dat helpt om de activiteit van specifieke functies in goede banen te leiden en informeert het lichaam wanneer het tekorten moet aanvullen of overschotten moet indammen. Als we zonder enig ritme slapen, op enig moment van de 24 uur durende dag, heeft ons lichaam geen idee wanneer het opnieuw een slaapsignaal moet afgeven. Waardoor we moeilijk in slaap kunnen komen als we dat willen en de rest van de tijd vermoeid zijn. En zo werkt het met alle biologische ritmes in ons lijf: slapen en waken, voedsel- en drinkbehoefte, hormoonafgifte, lichaamstemperatuur, etc. Onze biologische klok regelt deze ritmes. En het heeft er baat bij de ritmes af te stemmen op de omgeving: zo verhoogt het de kans op overleven. Van oudsher was de kans op voedsel het grootst gedurende de zonverlichte dag, terwijl we veiliger konden slapen in de donkere nacht. En dus tracht onze biologische klok de lichamelijke ritmes gelijk te laten lopen met het dag- en nachtritme van de omgeving.

Verstoorde biologische ritmes
Wanneer we afwijken van dit omgevingsritme, raakt ons lichaam dan ook volkomen in de war. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een jetlag: door de snelle verplaatsing naar een andere tijdzone krijgen we onvoldoende de tijd om aan het nieuwe dag- en nachtritme te wennen. Als we gewend zijn te slapen, schijnt de zon plotseling volop in ons gezicht. Onze biologische ritmes zijn compleet verstoord waardoor we allerlei klachten krijgen zoals vermoeidheid, slaapproblemen, hoofdpijn, gebrek aan eetlust en spijsverteringsklachten. Ook bij het werken in ploegendiensten is het slaap- en waakritme anders dan het ritme van de omgeving. Dat maakt het moeilijk om voldoende slaap te krijgen: het lichaam begrijpt er weinig van dat we tijdens de nacht actief zijn en overdag proberen te slapen. En dus lukt dat slapen overdag niet zo best.

Immuunsysteem en diabetes
Eerder onderzoek toonde al aan dat het immuunsysteem flink te lijden heeft onder het werken in ploegendiensten. Niet alleen het slaaptekort verlaagt de immuniteit, maar het eiwit dat de belangrijkste rol speelt in het immuunsysteem is bovendien het minst actief tijdens de nacht. Daardoor is de kans op infecties verhoogd als we tijdens de nacht aan het werk zijn. Nieuw onderzoek toont nu aan dat het werken in ploegendiensten kan leiden tot diabetes. Eerdere onderzoeksresultaten wezen al in deze richting, maar nu is de relatie tussen onregelmatig en onvoldoende slaap in een uitgebreid laboratoriumonderzoek bevestigd. Bij diabetes mellitus (suikerziekte) kan het lichaam de bloedsuikerspiegel niet goed reguleren. Als de bloedsuikerspiegel te hoog wordt, kan dit tot complicaties leiden, variërend van misselijkheid en braken tot orgaanproblemen of zelfs coma.

Aangepaste dag- en nachtcycli
Onderzoekers van de Harvard Medical School lieten proefpersonen een soortgelijk slaapritme volgen als mensen die in ploegendiensten werken: minder slaap op gevarieerde tijden. Vooraf aan het experiment hielden de proefpersonen thuis een normaal slaappatroon aan met gemiddeld 10 uur per nacht. De volgende 39 dagen brachten de proefpersonen door in een eigen slaapruimte met constant gedimd licht waar geen signalen te vinden waren met betrekking tot het tijdstip van de dag. De eerste vijf dagen bevonden ze zich 16 uur per dag in bed en mochten onbeperkt slapen. Vervolgens sliepen ze 21 dagen maximaal 5,6 uur per cyclus van 24 uur. Maar de slaap- en waak en voedingscyclus duurde telkens 28 uur. Aan het einde van deze 21dagen durende fase bleken de proefpersonen een verhoogde glucoseconcentratie te hebben na de maaltijden, omdat er minder insuline werd geproduceerd: een belangrijke risicofactor voor diabetes. Bovendien nam het metabolisme (de stofwisseling) met acht procent af, resulterend in een gewichtstoename. Dit kan oplopen tot vijf kilo gewichtstoename per jaar, aldus hoofdonderzoeker Buxton. Ook het risico op het stofwisselingssyndroom neemt toe.

Voldoende slaap tijdens de nacht
Aan het einde van het experiment werden de biologische ritmes van de proefpersonen opnieuw aangepast aan het werkelijke omgevingsritme: ze sliepen negen dagen lang op vaste tijden, tien uur per nacht, volgens een 24uurs cyclus. Tijdens deze periode herstelden de meeste veranderde lichaamswaarden zich weer tot het normale niveau. Dit onderzoek geeft daarom aan hoe belangrijk het aanhouden van een vast slaap- en waakritme is voor de gezondheid. Niet alleen voldoende slaap helpt ons lichaam gezond te blijven, ook het slapen tijdens de nacht is erg belangrijk.


© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik heb wel eens slaappillen gebruikt



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau