Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Regelmatig bijslapen ongezond



07-05-2012 -

LEIDEN/ BUSSUM – Het inhalen van slaaptekort tijdens het weekend is niet zo functioneel als het lijkt. Het lichaam heeft weliswaar behoefte aan deze herstelslaap na een drukke werkweek met korte nachten, maar het kan slecht tegen een verstoord slaapritme. Chronische verstoringen van de slaap vergroten de kans op overgewicht en diabetes.

Herstellen van de werkweek

In Nederland is het vrij gebruikelijk geworden om in het weekend te compenseren voor een drukke werkweek met korte nachten. Het idee bestaat dat de uurtjes slaap die we tijdens de werkweek mislopen in het weekend simpelweg kunnen worden ingehaald. Vaak voelt dat ook zo: na een lange nacht bijslapen zijn we weer ontspannen en een stuk meer opgeladen dan de avond ervoor. Ons lichaam heeft dan ook werkelijk behoefte aan deze zogenaamde herstelslaap. Slaap is nu eenmaal broodnodig. Maar we hebben zwaar te lijden onder dit moderne slaappatroon. Ons lichaam heeft namelijk niet alleen behoefte aan slaap, maar ook aan een duidelijk slaapritme. En onder de afwisseling van slaaptekort en herstelslaap floreert het lichaam niet zo best.

Ritme
Net als alle andere levende wezens hebben we een grote drang naar het creëren van vaste ritmes. Deze ritmes zorgen er namelijk voor dat ons lichaam goed kan functioneren. Ritmes geven het lichaam sterke signalen over de huidige toestand. Zo kan het anticiperen op de toekomstige behoeftes. Als we de hele dag door een beetje eten, weet ons lichaam niet wanneer het hongerig of verzadigd moet zijn. Als we regelmaat missen in onze slaap, weet het lichaam niet wanneer het moe of alert moet zijn. Onze biologische klok raakt gemakkelijk verstoord, en dat komt onze gezondheid niet ten goede.

Verstoorde energiehuishouding
Onderzoek van de Rijksuniversiteit van Groningen laat zien dat de afwisseling van slaaptekort met herstelslaap kan leiden tot een verstoorde energiehuishouding. Het onderzoek, dat onder leiding van Paulien Barf bij ratten werd uitgevoerd, toont aan dat een chronisch verstoorde slaap kan leiden tot gewichtstoename en verhoogde bloedglucosewaarden. Vermoedelijk is deze laatste bevinding een gevolg van glucose- intolerantie. En dat is één van de voorlopers van type 2 diabetes (suikerziekte).

Leven om te werken?
Toekomstig onderzoek zal moeten aantonen of dit effect inderdaad gegeneraliseerd kan worden naar slaapverstoringen bij mensen. Vooralsnog kan worden aangenomen dat het verstandig is geen gewoonte te maken van slaaptekort tijdens de werkweek en bijslapen in het weekend. Een gezonder leefpatroon zal gelegen zijn in het vergroten van het aantal slaapuren tijdens de werkweek, en uiteraard niet in het verkorten van de herstelslaap tijdens het weekend. Het lichaam vraagt immers niet voor niets om extra slaap na het opbouwen van een slaaptekort tijdens de werkweek. We functioneren slecht als we te weinig slapen en op de lange termijn heeft onze gezondheid ernstig te verduren onder slaaptekort. Maar dit onderzoek heeft aangetoond dat de rustperioden na slaaptekort onvoldoende gezond zijn: we hebben baat bij een evenwichtig, adequaat slaappatroon. We zouden het beste functioneren indien we elke dag op dezelfde tijden opstonden en naar bed gingen. De kunst is daarom gelegen in het voorkómen van de behoefte aan herstelslaap, door tijdens de werkweek beter naar het eigen lichaam te luisteren. We werken om te leven, en niet andersom.


© ChronoMed Redactie / I.L.S. 



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau