Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Slaap bepaalt invloed gewichtsgenen



14-05-2012 -

LEIDEN/BUSSUM - Hoe meer slaap we krijgen, hoe kleiner de kans op overgewicht. Bij mensen die meer dan 9 uur per nacht slapen wordt het lichaamsgewicht voor 32 procent bepaald door de genen. Aanleg speelt echter een veel grotere rol in overgewicht bij mensen die minder dan 7 uur slapen: 70 procent. Het lijkt er daarom op dat de risicogenen voor overgewicht eerder tot uiting komen naarmate mensen minder slapen.

Westerse ongemakken

Overgewicht is een groot maatschappelijk probleem geworden de laatste decennia, zeker in de Verenigde Staten. Veel studies hebben inmiddels aangetoond dat slaaptekort gerelateerd is aan overgewicht. Hoe minder mensen slapen, hoe groter de kans op overgewicht. En in de huidige, drukke, Westerse maatschappijen is slaaptekort even gebruikelijk als overgewicht. Onderzoek richt zich daarom op de werkzame factoren in het verband tussen slaap en gewicht. Zo werd eerder al gevonden dat mensen die langer wakker blijven méér calorieën nuttigen, maar daar niet voor compenseren door meer energie te verbruiken. Bovendien zijn vermoeide mensen geneigd overdag ook meer te eten. Recent onderzoek toont nu ook aan dat een tekort aan slaap de ‘dik makende genen’ vrij spel geeft.

Slaap: een gezond dieet.
Onderzoekers van de University of Washington keken naar de hoeveelheid slaap en het BMI (Body Mass Index) van tweelingen. Eeneiige tweelingen delen hetzelfde DNA, terwijl bij twee-eiige tweelingen de erfelijke aanleg voor ongeveer 50% gelijk is. Op deze manier kunnen onderzoekers goed zien welke invloed de genen en de omgeving hebben bij een bepaalde factor, zoals slaapgedrag of BMI. Het onderzoek toonde aan dat de hoeveelheid slaap gerelateerd is aan de invloed van genen die gevoelig maken voor overgewicht. Erfelijkheid bepaalde voor 70 procent de verschillen in lichaamsgewicht bij mensen die minder dan zeven uur per nacht sliepen. Bij langslapers (meer dan 9 uur) was dit nog maar 32 procent. Hoofdonderzoeker Watson stelt dat ook leefgewoontes als gezond eten en voldoende lichaamsbeweging effectiever zijn in combinatie met voldoende slaap.

Toekomstig onderzoek zal moeten aantonen welke genetische factoren precies bijdragen aan het verband tussen slaaptekort en overgewicht. De onderzoekers vermoeden dat honger, verzadigingsgevoel, vetopslag en spijsverteringsprocessen een belangrijke rol spelen in dit proces. Vooralsnog zijn er in elk geval heel wat aanwijzingen voor het belang van voldoende slaap in het behouden of verkrijgen van een gezond gewicht. Nóg een reden om slaap hoog op het prioriteitenlijstje te zetten.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Stress beïnvloed mijn slaap nauwelijks



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau