Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Sociale jetlag maakt dik



14-05-2012 -

LEIDEN/BUSSUM - Een verstoorde biologische klok vergroot de kans op overgewicht. En dat is wat er gebeurt bij een sociale jetlag: onze biologische klok wenst een ander ritme te volgen dan we doen op basis van onze sociale omgeving. Ons lichaam wil slapen maar in plaats daarvan gaan we op stap. Deze biologische ritmeverstoring zorgt onder andere voor een toename in gewicht.

Sociale jetlag

Het fenomeen van de sociale jetlag wordt de laatste tijd veelvuldig onderzocht. Er blijkt steeds meer sprake van een discrepantie tussen het slaapritme dat ons lichaam wenst en het ritme dat we volgen op basis van de eisen van de sociale omgeving. Ons lichaam kondigt al ‘bedtijd’ aan terwijl we ons nog in een café, de sportschool of op een werkafspraak bevinden. En zelfs als we thuis zitten vinden we het lastig om naar ons lichaam te luisteren. Na een drukke werkdag, koken, de kinderen naar bed brengen en de afwas doen gunnen we onszelf graag nog wat vrije tijd. Ten koste van de slaaptijd. Ontspanningstijd is uiteraard erg belangrijk, en helpt ook om goed te kunnen slapen. Maar het is spijtig dat deze in de plaats komt van de broodnodige slaap, doordat we teveel uren in één dag proberen te stoppen. In de hedendaagse maatschappij staat slaap nu eenmaal niet vaak bovenaan het prioriteitenlijstje. Maar dat zou het wel moeten staan, als we onze gezondheid tenminste ook belangrijk achten.

Slaap en gewicht
Veel onderzoek heeft reeds aangetoond dat onvoldoende slaap gerelateerd is aan overgewicht. We eten meer calorieën als we langer wakker blijven, maar verbranden net zoveel energie als wanneer we zouden slapen. Ook hebben we meer trek wanneer we vermoeid zijn. Bovendien blijken de ‘dik -makende’ genen  meer invloed te hebben bij mensen die weinig slapen in tegenstelling tot langslapers. De kans dat we dik worden als we weinig slaap krijgen is dus behoorlijk groot. En dat is wat er gebeurt bij een sociale jetlag: we krijgen last van een chronisch slaaptekort. Onderzoek heeft dan ook aangetoond dat een sociale jetlag gerelateerd is aan overgewicht.
Onderzoekers van de Universiteit van Groningen en München keken in uitgebreide studie naar het slaapgedrag, de slaapduur en het lichaamsgewicht van 65.000 Europeanen met een leeftijd van 16 tot 65 jaar. Uit het onderzoek bleek dat mensen met een groter verschil tussen het tijdstip van ontwaken in het weekend en doordeweeks gemiddeld genomen meer overgewicht hadden. Deze bevinding was onafhankelijk van de slaapduur. De onderzoekers geven bovendien aan dat de slaapduur op vrije dagen niet is veranderd ten opzichte van 2002. De slaapduur tijdens de werkweek is echter wel afgenomen. De sociale jetlag is daarom toegenomen, evenals het chronisch slaaptekort.

Daglicht
Hoofdonderzoeker Roenneberg geeft aan dat de biologische klok vooral verstoord raakt door het gebrek aan daglicht tijdens de werkdagen. Als er in de ochtend niet voldoende licht op ons netvlies valt, krijgen onze hersenen onvoldoende signalen dat de dag werkelijk is begonnen. Het duurt daardoor ook langer voordat we weer slaap krijgen, en dus gaan we later naar bed. Ook de huisverlichting voor het slapengaan helpt daar niet bij. Het opstaan met een wekker is bovendien moeilijk voor ons lichaam. Het is gewend op te staan met de zon, en als we een wekker nodig hebben om wakker te worden betekent dat meestal dat we te weinig hebben geslapen. De onderzoekers pleiten daarom voor een aanpassing van aanvangstijden van werk en school, om obesitas en andere nadelige gevolgen van een verstoorde biologische klok en slaaptekort te verhelpen. Ook de zomertijd kan voor veel mensen nadelig werken. Tot slot wordt benadrukt hoe belangrijk het voor onze gezondheid is om slaap bovenaan het prioriteitenlijstje te zetten. Het voelt misschien als een zinloze tijdsbesteding, maar slaap is feitelijke een investering die de werkprestaties en het plezier met sociale contacten juist doet toenemen.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau