Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Werkenden slapen te weinig



04-06-2012 -

LEIDEN/BUSSUM - Amerikaans onderzoek laat zien dat 30 procent van de werkende mensen hooguit zes uur slaap per nacht krijgen. Slaaptekort beïnvloedt niet alleen de prestaties van werknemers, maar is ook schadelijk voor de gezondheid. Het is daarom belangrijk dat mensen een goed evenwicht zoeken tussen werk, sociaal leven en slapen.

Slaaptekort nadelig voor gezondheid

De National Sleep Foundation in Amerika adviseert mensen om elke nacht zeven tot negen uur te slapen. Dit is het gemiddelde aantal uren dat een volwassen mens nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Op de lange én de korte termijn. Want slaaptekort heeft niet alleen invloed op dagelijkse zaken zoals concentratievermogen, fysieke en mentale prestaties en de weerstand tegen virussen en bacteriën. Chronisch slaaptekort is tevens geassocieerd met levensbedreigende aandoeningen zoals hart- en vaatziekten en kanker. Ook overgewicht en psychische problemen zijn gerelateerd aan slaapdeprivatie. Het grote aantal mensen dat minder dan het aanbevolen uren per nacht slaapt is daarom zorgwekkend.

Slaaptekort afhankelijk van werksector
Het CDC (Center for Disease Control and Prevention) in Amerika vond in een grootschalig onderzoek dat dertig procent van de werkende Amerikanen minder dan zes uur slaap per nacht krijgt. Er werd bovendien gekeken naar de kenmerken van groepen waarin dit percentage hoger lag. Zo slaapt 44 procent van de mensen die nachtdiensten draaien te kort, tegenover 22 procent van mensen die overdag werken. Dit komt vermoedelijk doordat het onnatuurlijk voelt voor het lichaam om overdag de slaapt te vatten. In de transportsector en de nachtwerkers van warenhuizen was het percentage slaapdeprivatie het grootste: 69 procent. Ruim de helft van de zorgverleners heeft last van slaaptekort. Een risicofactor is ook het hebben van méér dan een baan en het werken van 40 uur of meer. Tot slot slapen gescheiden mensen gemiddeld minder, evenals weduwnaars.

Slaaptips
Het is belangrijk slaap hoger op de prioriteitenlijst te zetten om zowel op korte als lange termijn goed te kunnen functioneren. Veel mensen proberen wel degelijk voldoende uren in bed door te brengen maar hebben moeite de slaap te vatten. Een aantal tips kunnen u helpen. Zo kunt u de slaapkamer een rustige, ontspannen plaats te maken waarin stress, maar ook prikkelende apparaten zoals televisie en computer, geen plek hebben. Televisie kijken, computeren of spelen met de telefoon voor het slapengaan verstoort de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Door de hoeveelheid hersenactiviteit en aanwezigheid van licht krijgt het lichaam het signaal dat het voorlopig nog geen bedtijd is. De slaapkamer dient bovendien donker te zijn, en fel licht kan het beste worden vermeden in de avond. Lichaamsbeweging helpt om ’s avonds beter te slapen. Doe dit echter niet laat op de avond, omdat het inslapen dan juist vermoeilijkt wordt. Laat grote maaltijden, koffie en alcohol staan voor het slapen, en houdt vast aan routines om het inslapen te stimuleren. Ook ontspanningsoefeningen kunnen helpen om het lichaam te vertellen dat het zich klaar moet maken voor de nacht.


© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik heb wel eens slaappillen gebruikt



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau