Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Slaap heeft geheugenfunctie



30-06-2012 -

LEIDEN/BUSSUM – Recent onderzoek van het UMC St Radboud bevestigt opnieuw dat delen van onze hersenen ’s nachts overuren maken. Tijdens het slapen wordt informatie van de voorgaande dag verankerd in ons geheugen. Nieuw is dat ons geheugen ’s nachts kan worden beïnvloed door prikkeling met geluidsignalen.

Herstellende slaap
Na een drukke dag hebben we een grote slaapbehoefte. Slaap geeft ons lijf rust en is essentieel voor zowel lichamelijk als mentaal herstel. Het stressniveau dat we gedurende de dag hebben opgebouwd keert weer terug naar een gezond niveau. Ons spierweefsel krijgt de kans zich te herstellen waardoor we de volgende dag opnieuw in staat zijn tot lichamelijke prestaties. Doordat de slaapbehoefte is aangevuld hebben we weer mentale veerkracht om concentratie- en denkprocessen op gang te brengen. Ook zijn we minder snel geprikkeld en emotioneel dan de avond tevoren.

Overuren
Maar bepaalde delen van onze hersenen hebben het juist druk ’s nachts. Ze maken overuren om de gebeurtenissen van de voorgaande dag te verwerken. Onderzoek van het UMC St Radboud bevestigt nu dat onze hersenen tijdens de nacht actief bezig zijn om gebeurtenissen in ons geheugen te verankeren. Op een hersenscan was te zien dat tijdens de diepe slaap de parahippocampus actief werd. Dit gebiedje is verantwoordelijk voor het opslaan van informatie in het lange termijn geheugen. Net als een aantal andere hersengebieden wordt de parahippocampus ook overdag actief als we ervaringen opslaan en weer oproepen. De activiteit van deze gebieden tijdens de slaap suggereert dat we ’s nachts gebeurtenissen opnieuw doorlopen en op deze manier verankeren in ons geheugen.

Herinneren met behulp van een geluid
Hoofdonderzoeker Eelco van Dongen stelt bovendien dat het onderzoek sterke aanwijzingen geeft voor de mogelijkheid tot beïnvloeding van onze hersenen met behulp van geluidsprikkels. De proefpersonen in het onderzoek kregen plaatjes te zien waarvan ze de locatie op het computerscherm moesten onthouden. Tegelijkertijd werd het geluid gepresenteerd dat bij het plaatje, bijvoorbeeld van een kat of een klok, hoorde. Tijdens de diepe slaap kregen ze een aantal van deze geluiden te horen, zonder dat dit de proefpersonen wakker kon maken. De volgende dag bleken proefpersonen beter in staat zich de locatie te herinneren van de plaatjes waarvan ze tijdens het slapen onbewust het geluid hadden gehoord. Dit geeft aan dat het mogelijk is het leerproces van de hersenen tijdens het slapen te beïnvloeden met geluiden van buitenaf, zolang deze geassocieerd zijn met het onderwerp. Eerder onderzoek liet ook al zien dat bijvoorbeeld een rozengeur deze functie kon vervullen.

Slaap voldoende voor een examen!
Kortom, onze hersenen leren door tijdens het slapen. Het loont daarom de moeite om na een dag leren voor een examen ook voldoende tijd in te plannen voor een goede nachtrust. Onze hersenen leren dan rustig verder. Mogelijk kan het zelfs helpen om tijdens het leren naar een bepaald geluidssignaal te luisteren, en deze vervolgens ’s nachts in de slaapkamer te herhalen. Misschien is een simpel muziekje al wel voldoende. Maar dat zal toekomstig onderzoek moeten uitwijzen. Vooralsnog is het in elk geval aan te raden voldoende slaap te genieten na een drukke dag. Zeker als het ook nog eens een leerzame dag is geweest.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik ben tevreden over mijn slaapkwaliteit



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau