Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Slaapdeprivatie even schadelijk als stress



06-07-2012 -

LEIDEN/BUSSUM – Ernstig slaaptekort heeft dezelfde uitwerking op het immuunsysteem als lichamelijke stress. Beide veroorzaken een afnemende werking van het immuunsysteem waardoor we vatbaarder zijn voor ziekten.

Weerstand

Steeds meer onderzoeken bevestigen de negatieve consequenties van slaaptekort en verstoringen in het biologische ritme. Er is bijvoorbeeld evidentie voor het bestaan van een relatie tussen chronisch slaaptekort en hart- en vaatziekten, diabetes en obesitas (overgewicht).

Eerder werd al gevonden dat een goede slaap bevorderlijk werkt voor ons immuunsysteem en dat chronisch slaaptekort juist een groot risico vormt voor een adequaat werkend afweersysteem. Recent onderzoek laat zien dat 29 uur zonder slaap al voldoende is om het immuunsysteem dusdanig te verstoren dat we veel vatbaarder zijn voor ziekten.

Witte bloedcellen
Onderzoekers van de Erasmus Universiteit en de University of Surrey keken naar de effecten van slaaptekort op bepaalde witte bloedcellen, genaamd ‘granulocyten’. Deze witte bloedcellen zorgen voor weerstand tegen infecties. Proefpersonen, 15 gezonde jonge mannen, volgden eerst een week een zeer regelmatig slaap- en leefpatroon waarmee ze hun biologische ritme volgden.

Er bleek een sterk verschil op te treden in de productie van deze witte bloedcellen nadat de proefpersonen 29 uur achter elkaar wakker bleven. De granulocyten spiegelden direct de lichamelijke stress respons en zorgden zo voor een verminderde werking van het immuunsysteem.

Stress
Ernstig slaapgebrek lijkt een lichamelijke stress reactie teweeg te brengen vanwege de verstoring in het biologisch ritme. En lichamelijke, maar ook mentale, stress staat al langer bekend als ‘ziekteverwekker’, in de zin dat de kans op ziekte met stress ernstig toeneemt.

Slaaptekort verhoogt dus niet alleen de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en obesitas, maar vergroot ook de kans op infecties. Het is daarom zaak een vast slaapritme te volgen en op deze manier gezondheidsproblemen te voorkomen. Houdt vast aan slaapgewoontes die het inslapen kunnen bevorderen en slaap op vaste tijden.

Zorg voor voldoende licht in de ochtend en gedimd licht in de avond om het biologisch ritme een handje te helpen. Op deze manier geef je je lichaam een goede kans zich te verweren tegen schadelijke indringers.
 

© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik ben tevreden over mijn slaapkwaliteit



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau