Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Effect slaaptekort en alcohol vergelijkbaar



30-07-2012 -

LEIDEN/BUSSUM – Engels onderzoek stelt dat chronisch slaaptekort een vergelijkbaar effect heeft op werkprestaties als alcoholmisbruik. Bovendien wordt geschat dat een derde van de Europese werknemers een ongezond slaapritme heeft. Alcohol achter het stuur is inmiddels taboe, maar slaaprijden komt steeds meer voor.

Slaapscore

Onderzoekers van Vielife keek naar de slaapgewoonten van bijna 39.000 werknemers in het Verenigd Koninkrijk. Een derde van de werknemers rapporteert een slechte slaap, als gevolg van werkstress, overwerken en de invloed van computers. Slechts 38 procent sliep de geadviseerde 7-8 uur per nacht. De meeste werknemers sliepen 5-7 uur per nacht: voor de gemiddelde persoon is dat onvoldoende slaap om goed te kunnen functioneren. Inderdaad gaf 85 procent van de werkenden aan zich een half uur na het wakker worden nog onvoldoende uitgerust te voelen, variërend van licht vermoeid tot uitgeput. De onderzoekers combineerden deze maten tot een ‘slaapscore’, waarbij een lage score aangeeft dat een persoon een groot risico loopt op het ontwikkelen van een slaapprobleem. Een derde van de werknemers bleek dit risico te lopen.

Werkproductiviteit
Slaaptekort is niet alleen zeer nadelig voor de persoon in kwestie, maar ook werkgevers dienen rekening te houden met het slaapritme van een werknemer. Werknemers die te weinig slaap krijgen zijn minder geconcentreerd, geneigd om weg te dommelen en maken meer fouten. De prestatie op het werk neemt sterk af. Ook de weerstand tegen ziektes en infecties heeft sterk te lijden onder slaaptekort waardoor de kans op ziekteverzuim toeneemt. Bovendien is chronisch slaaptekort vergelijkbaar met een flink alcohol- promillage. Alcohol is streng verboden op de werkvloer, maar slaaptekort wordt vaak juist in de hand gewerkt door een hoge werkdruk.

Slaaprijden
Ook in het verkeer is alcohol een taboe, terwijl veel mensen met ernstige vermoeidheid achter het stuur stappen. Daardoor bestaat het risico op micro-slaapjes. We rijden dan zonder bewustzijn; in staat om een automatische handeling, zoals rechtdoor rijden, voort te zetten maar met een onvermogen in te grijpen als het verkeer dat vereist. Een micro- slaapje duurt slechts luttele seconde, maar in die tijd hebben we op de snelweg een afstand ter grootte van een voetbalveld afgelegd. En in dat stuk kan veel fout gaan. Vooral na een werkdag, tijdens monotone ritten en in het donker is het risico op slaaprijden groot. Het is belangrijk dat mensen zich daar meer van bewust worden voordat ze de auto in stappen. Naast een powernap – een kort slaapje van ongeveer 15 minuten- helpen cafeïne en energiedrankjes het beste om slaaprijden te voorkomen.

Slaaphygiëne
Aan werkgevers de belangrijke taak om de werkdruk en daarmee het slaapgedrag van werknemers in de gaten te houden. Maar ook werknemers zelf dienen natuurlijk hun werk- en slaapgedrag in het oog te houden. Veel mensen houden er bijvoorbeeld een beperkte slaaphygiëne op na: de kamer donker maken, vaste slaaptijden, het vermijden van televisie en computers voor het slapen gaan en een prettige slaapkamertemperatuur zijn hier voorbeelden van. Uit het onderzoek bleek dat mensen die vijf dagen per week werkten gemiddeld het meest gezonde slaapritme hadden: meer én minder werkdagen waren vaak geassocieerd met een lagere slaapscore. Het belangrijkste blijft echter om naar het eigen lichaam te luisteren. Wat is belangrijker, het werk of je eigen gezondheid?


© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Hoe ouder ik word hoe slechter ik slaap



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau