Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Dopamine speelt rol in slaapregulatie



13-08-2012 -

LEIDEN/BUSSUM - De ‘boodschapperstof’ dopamine speelt niet alleen een rol in het belonings- en blijdschap systeem, maar heeft ook een regulerende rol in het slaapproces. Het is in staat de productie van het slaaphormoon melatonine te remmen. Op deze manier draagt het bij in het bepalen van het slaap- en waakritme.

Biologisch ritme

Alle levende wezens reageren op de dag- en nachtcyclus van de omgeving en trachten hun eigen biologische ritmes hiermee gelijk te zetten. Daarom slapen mensen bij voorkeur tijdens de donkere nacht, om actief te worden zodra het zonlicht zich laat zien. Evolutionair gezien is dit voor mensen het meest voordelig: de kans op voedsel is overdag het grootste, terwijl we ’s nachts veiliger kunnen slapen. Deze afstemming op het donker- en lichtritme van de omgeving vindt plaats in de pijnappelklier in de hersenen. Het netvlies van onze ogen laat licht door, dat in een signaal wordt omgezet met een boodschap aan onze hersenen: het is licht, en dus hoeven we niet te slapen. Dat signaal wordt afgegeven met behulp van het slaaphormoon melatonine. Als er veel melatonine in ons lichaam aanwezig is worden we slaperig. Licht remt de productie van melatonine. Zover reikte de kennis al langer. Maar recent Spaans onderzoek gaat nu verder in op de manier waarop melatonine gereguleerd wordt.

Boodschap onderschept
Van het hormoon norepinefrine is al langer bekend dat deze de productie van melatonine reguleert. Nu blijkt ook dopamine een rol te spelen in dit proces. Jarenlang werd gedacht dat norepinefrine een uniek, onafhankelijk effect uitoefende op de productie van het slaaphormoon. Het hormoon dopamine is echter in staat de productie van norepinefrine te verminderen, waardoor ook het slaaphormoon wordt geremd. Dat doet het door aan de ‘ontvanger’ van de norepinefrine boodschappers vast te gaan zitten, waardoor deze geen signalen meer binnenkrijgt om norepinefrine (en daardoor melatonine) aan te maken. Hoofdonderzoeker McCormick geeft aan dat de dopamine-ontvangers alleen in de pijnappelklier verschijnen gedurende het einde van de nacht, ofwel tegen de ochtend. Op deze manier wordt het slaaphormoon tegen de ochtend geremd waardoor we signaal krijgen wakker en actief te worden.

Medicatie
Deze bevinding kan in de toekomst bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe medicijnen tegen slaapproblemen en ritmestoornissen zoals een jet lag en problemen veroorzaakt door het werken in ploegendiensten. In de huidige 24-uurs maatschappij hebben veel mensen last van slaapproblemen, veelal als gevolg van het gebrek aan een duidelijk dag- en nachtritme. Ons lichaam heeft grote behoefte aan een vast slaap- en waakritme, evenals vaste patronen in bijvoorbeeld eten en bewegen. Deze ritmes raken gemakkelijk verstoord nu de mogelijkheden in de maatschappij zich niet langer beperken tot de dag. In veel situaties zijn slaapproblemen goed te behandelen, met behulp van bijvoorbeeld het veranderen van de leefgewoonten, maar ook met lichttherapie of medicatie. Het huidige onderzoek kan bijdragen aan het verfijnen van bestaande medicatie tegen slaap- en ritmestoornissen.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


In mijn omgeving komen slaapproblemen niet voor



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau