Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Selectief onthouden tijdens slaap



31-08-2012 -

LEIDEN/BUSSUM – Het was al langer bekend dat we tijdens onze slaap ervaringen en informatie in ons geheugen opslaan. Maar nu blijkt dat onze hersenen selecteren welke informatie voor ons belangrijk is, en het is juist déze informatie die tijdens onze slaap in ons geheugen verankerd wordt.

De functie van slaap
Slaap heeft vele functies. Het helpt ons herstellen van het lichamelijke stress- en activiteitenniveau dat we gedurende de dag hebben opgebouwd. De bloeddruk daalt weer, het spierweefsel herstelt zich en hormonen en neurotransmitterstoffen keren terug naar een gezond gehalte. Ook de hersenen hebben baat bij slaap. In het geval van slaaptekort maken we steeds meer fouten, raken we lichamelijk en emotioneel instabiel en gaan we uiteindelijk zelfs hallucineren. Ook ons geheugen heeft sterk te leiden onder slaapgebrek. Niet alleen zijn we minder goed in staat herinneringen uit ons geheugen op te halen, ook krijgen we niet de kans nieuwe informatie adequaat op te slaan. Want onze slaap speelt een belangrijke rol in het verankeren van nieuwe informatie en ervaringen in ons geheugen. En dit proces blijkt veel minder passief te zijn dan voorheen werd verondersteld.

Actief proces
Onderzoek van het UMC St Radboud in Nijmegen heeft sterke aanwijzingen gevonden voor een actieve rol van de hersenen in de keuze voor het opslaan van herinneringen. Niet alle ervaringen en nieuwe informatie wordt op dezelfde manier behandeld: bepaalde informatie wordt beter in het geheugen opgeslagen dan andere informatie. Het ziet ernaar uit dat we daar zelfs enige invloed op kunnen uitoefenen.

Geheugentest
Proefpersonen kregen de opdracht de locaties van een aantal foto’s van gebouwen en meubels te leren. Veertien uur later werd het geheugen van de proefpersonen getest. De proefpersonen werden voor elk juist antwoord beloond met een geldprijs. De helft van de proefpersonen werd na een nacht slaap getest, terwijl de andere helft de test na veertien wakkere uren kreeg. Bovendien werd aan een deel van de proefpersonen verteld dat tijdens de geheugentest vooral vragen over de gebouwen of juist de meubels zouden komen. Echter, vlak voor de geheugentest werden proefpersonen geïnformeerd dat álle locaties even belangrijk waren.

Slaap helpt onthouden
De proefpersonen die een nacht geslapen hadden bleken beter in staat locaties te herinneren van de categorie waarvan ze verteld was dat daar vragen over zouden komen. Dit was in tegenstelling tot de proefpersonen die níet geslapen hadden: zij konden juist minder locaties noemen van de ‘onthoud- categorie’. Blijkbaar selecteert slaap wat voor ons belangrijk is, stelt hoofdonderzoeker Eelco van Dongen. Het lijkt zelfs averechts te werken om overdag extra aandacht te besteden aan de informatie de men specifiek wil onthouden.

Bewust selecteren?
Onze hersenen lijken dus onbewust in staat in te schatten welke informatie of ervaringen voor ons belangrijk zijn om te onthouden. Maar misschien is dit proces ook op een bewust niveau te stimuleren. Immers, een simpele instructie vooraf aan het leerproces bleek al voldoende om de hersenen tijdens de slaap selectief aan het werk te zetten. Verder onderzoek moet uitwijzen of een dergelijk proces ook kan helpen belangrijke lesstof tijdens bijvoorbeeld de studie te onthouden. In elk geval toont dit onderzoek wederom aan hoe divers de functies van slaap kunnen zijn. En hoe belangrijk het is tijd en aandacht te besteden aan een gezond slaapritme en slaapgewoonten.
 

© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Hoe ouder ik word hoe slechter ik slaap



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau