Chronomed Home Bookmark Contact
Home
  • Cliënten
    • Slaap problemen
    • Medicatie
    • Winterdepressie
    • Apneu
    • Snurken
    • Ploegendiensten
    • Chronische Vermoeidheid
    • Mondschild
    • Burn Out
  • Verwijzers
    • Indicaties
    • Behandelingen
    • Resultaten
    • Online verwijzen
    • Aanvraag Verwijsformulier
Bedrijven Topport
  • Media
    • Pers
    • Scientific Update
  • voorlichting
    • Factsheets
    • Test en check
  • Actueel
    • Nieuws
    • Op deze website
    • Vacatures
Over ons Contact
Chronomed

Nieuws

Slaapstoornissen in het nieuws


Blauw licht maakt alerter
Bewuste dromers meer alert
Versnelde tumorgroei door slaapverstoring
Geel licht gezonder voor nachtwerker
Sociale leven beïnvloedt tienerslaap
Betere slaap zonder sigaretten
Slaapbehoefte door leren
Licht invloed op gezondheid patiënten
Slank door vast slaapritme
Hyperactief door onregelmatige slaap
Schone hersenen door slaap
Onvoldoende herstel na ‘bijslapen’
Yoga helpt bij insomnie menopauze
Middagslaapje helpt kleuters bij leren
Agressievere huidkanker bij slaapapneu

Computerlicht verstoort slaap



03-09-2012 -

LEIDEN/BUSSUM – Het achtergrondlicht op beeldschermen van computers, tablets en televisie brengt ons slaapritme in de war. Ons lichaam denkt dat de zon heeft geschenen en onderdrukt het slaaphormoon, met een verstoord slaapritme als gevolg.

Nieuwe media
De nieuwe media brengen veel vooruitgang en voordelen, maar niet alles is positief te noemen. Zo liet eerder onderzoek al zien dat vooral jongeren zoveel gebruik maken van telefoons en laptops dat hun slaap erdoor verstoord wordt. Ze zijn tot laat in de nacht met sociale contacten bezig en de slaap wordt vaak onderbroken door nieuwe berichtjes. Dat het licht van de nieuwe media het slapen ook kan verstoren, wordt nu bevestigd door Amerikaans onderzoek.

Slaaphormoon
Onze slaapcyclus wordt beïnvloedt door donker en licht: wanneer het donker is neemt de productie van het slaaphormoon melatonine toe. Melatonine speelt een belangrijke rol bij het functioneren van onze ‘circadiane ritmes’. Dit zijn biologische dag- en nachtritmes waarvan de cyclus ongeveer (‘circa’) één dag (‘dies’) duren. Licht kan een grote invloed uitoefenen op deze circadiane ritmes. En de aanmaak van melatonine is afhankelijk van licht. Als er licht door het lichaam wordt waargenomen neemt de melatonineproductie af en maakt het lichaam zich gereed voor de actieve dag. Als het donker wordt, maken we meer melatonine aan en zijn we klaar voor de nacht.

Achtergrondlicht
Blootstelling aan het achtergrondlicht van een laptop of tablet kan de melatonineproductie flink verstoren.  Het wordt dan ook sterk afgeraden voor het slapen van dergelijke elektronische lichtgevende apparaten gebruik te maken. Twee uur achter een tablet voor het slapengaan doet de melatonineaanmaak met 22 procent afnemen, verklaart hoofdonderzoeker Figeuiro. Zowel het tijdstip als de duur van het gebruik van deze apparaten is belangrijk. Onderzoekers adviseren voor het slapen zo min mogelijk achter een beeldscherm te zitten. Ook de afstand tot het apparaat en de felheid van het scherm kunnen het slaaphormoon beïnvloeden.

Slaapkwaliteit
Wanneer we onvoldoende melatonine aanmaken voor het slapen ontstaan inslaapproblemen. Soms lijkt de televisie of laptop juist ontspannend te werken en ervaren mensen nauwelijks problemen met inslaap vallen. Dat wil echter niet zeggen dat de blootstelling aan het achtergrondlicht zijn tol niet heeft geëist. Een tekort aan het slaaphormoon zorgt namelijk ook voor doorslaapmoeilijkheden en vermindert de slaapkwaliteit. Misschien wil het slapen wel lukken, maar is vermoeidheid overdag het grootste probleem. Dat kan ook gerelateerd zijn aan de slaapkwaliteit: om uitgerust wakker te worden is het nodig om alle slaapfasen voldoende te hebben doorlopen. Een tekort aan het slaaphormoon kan echter zorgen voor minder diepe slaap of REM- slaap. Kortom, het is verstandig op zoek te gaan naar een andere vorm van ontspanning vóór het slapen. De nieuwe media heeft meer invloed dan we ons soms realiseren.

© ChronoMed Redactie / I.L.S.



Aanmelden

Individuele behandeling bij slaapproblemen

SlaaptrainingChronoMed geeft behandelingen op maat, die gebaseerd zijn op de aard van de klachten, de oorzaak ervan én de factoren die de klachten in stand houden. De therapie is daardoor altijd resultaatgericht en efficiënt.


ChronoMed geeft slaaptraining

WinterdepressieChronoMed geeft slaaptraining. Deze is bedoeld voor mensen met milde slaapklachten, die een individuele behandeling te intensief vinden. De slaaptraining bestaat uit zes bijeenkomsten (vijf plus één follow-up) en wordt gegeven in kleine groepjes..


Ik ben tevreden over mijn slaapkwaliteit



Reslaten inladen, een ogenblik geduld aub


Nieuwsbrief

Copyright © 2017 ChronoMed. Alle rechten voorbehouden | Sitemap
Webdesign:
Webdesign Bureau